Równoważny system czasu pracy kierowcy
Pytanie:
"Pracownik jest zatrudniony na pełny etat jako magazynier, konserwator, kierowca. Sporadycznie załatwia pewne sprawy jadąc samochodem firmowym, jednak raz na dwa tygodnie wykonuje jazdę ok. 700 km (tam i z powrotem) co zajmuje mu ok. 13 godzin. Oczywiście w trakcie tej jazdy może zatrzymywać się na odpoczynek. Później otrzymuje w ramach rekompensaty czas wolny. Proszę o informacje czy taka sytuacja nie jest sprzeczna z kodeksem pracy?"
Odpowiedź prawnika: Równoważny system czasu pracy kierowcy
Ponieważ pracownik wykonuje w ramach stosunku pracy przejazdy samochodem (mimo, że sporadycznie), jest zatrudniony na stanowisku kierowcy. Znajduje więc do niego zastosowanie ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. Pracownik świadczący pracę kierowcy może być zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy. W ramach równoważnego systemu czasu pracy dopuszczalne jest przedłużenie wymiaru czasu pracy do 10 godzin na dobę kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym, a do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę - w ramach systemu równoważnego czasu pracy. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, transportu drogowego nie stanowi niezarobkowy przewóz drogowy, którym jest przewóz na potrzeby własne - każdy przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:
-
pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników,
-
przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi,
-
w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego - rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin,
-
nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych.
Jeśli więc świadczone przez pracownika w ramach stosunku pracy wyczerpują przesłanki niezarobkowego przewozu drogowego, możliwe jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy (ale tylko w ramach równoważnego systemu czasu pracy) do 12 godzin na dobę. Jeżeli więc pracownik zmieści się z przejazdem w limicie 12 godzin (łącznie z ustawowo przysługującymi mu przerwami w pracy), świadczenie pracy polegające na prowadzeniu pojazdów będzie zgodne z przepisami prawa pracy.
Przerwa w pracy na odpoczynek przysługuje po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie. Przerwy, o których mowa, ulegają skróceniu o przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
Więcej informacji na temat równoważnego systemu czasu pracy znajdą Państwo w informacji prawnej System równoważnego czas pracy znajdującej się na stronach naszego serwisu oraz Zmianach w prawie Czas pracy kierowców po 1 maja 2004 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?