Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Ustawa o kontroli skarbowej nie określa możliwego maksymalnego czasu kontroli skarbowej u przedsiębiorcy. Stanowi jedynie w art. 11b, iż w toku wykonywania czynności służbowych inspektorzy i pracownicy są zobowiązani do poszanowania godności człowieka oraz respektowania innych praw i wolności obywatelskich. Inspektorzy i pracownicy są zobowiązani do wykonywania czynności służbowych w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste i majątkowe osób i przedsiębiorców, których te czynności dotyczą.
Zgodnie jednak z art. 83 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do przedsiębiorców, o których mowa w rozdziale 7 (tj. mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców) - 4 tygodni. Jest jednak szereg wyłączeń od tego limitu i tak ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się, w przypadkach gdy np. przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia bądź gdy kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu.
Przedłużenie czasu trwania kontroli określonego w upoważnieniu wymaga uzasadnienia na piśmie. Uzasadnienie doręcza się przedsiębiorcy i wpisuje do książki kontroli przed podjęciem dalszych czynności kontrolnych.
Jeśli inspektor kontroli skarbowej przekracza swoje uprawnienia (np. bez uzasadnienia przedłuża termin kontroli lub uniemożliwia funkcjonowanie przedsiębiorcy itp.), przedsiębiorca może złożyć na niego skargę do organu, który zlecił kontrolę (dyrektora urzędu kontroli skarbowej), wymieniając szczegółowo w piśmie zastrzeżenia co do działań inspektora oraz okoliczności, w jakich określone działania miały miejsce.