Konsekwencje niedoręczenia decyzji podatkowej
Pytanie:
"Czy decyzja podatkowa niedoręczona prawidłowo wywołuje skutki dla podatnika?"
Odpowiedź prawnika: Konsekwencje niedoręczenia decyzji podatkowej
Problematyka doręczeń pism urzędowych w ramach toczącego się postępowania podatkowego również została odrębnie uregulowana w Ordynacji podatkowej. Przepisy te mają charakter gwarancyjny oznaczający, że organ podatkowy ma obowiązek przestrzegać ich z urzędu, a strona nie powinna ponosić negatywnych konsekwencji zaniedbań organu podatkowego lub podmiotu dokonującego doręczeń, np. poczty. Doręczenia mają o tyle doniosłe znaczenie, że jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny "decyzja niedoręczona stronie jest decyzją nieistniejącą, z prawnego punktu widzenia. Aby organ administracji publicznej, który wydał decyzję stał się nią związany, czyli aby decyzja została wprowadzona do obrotu prawnego, decyzję tę musi uprzednio doręczyć stronie. Z tą chwilą decyzja rozpoczyna dopiero swój byt prawny. Decyzja administracyjna jest oświadczeniem woli organu, a przede wszystkim jest aktem zewnętrznym, zatem w przypadku braku doręczenia decyzji mamy do czynienia z tzw. decyzją nieistniejącą (nieaktem). Nie ma w tym zakresie znaczenia prawnego okoliczność, że strona uzyskała informację o treści decyzji, jeżeli nie nastąpiło to drogą oficjalnego doręczenia"1.
1Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 grudnia 2010 r. I FSK 86/2010 LexPolonica nr 2483504
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?