Koszty przesyłki przy reklamacji

Pytanie klienta:

""Czy w wypadku, jeśli miejsce kupna towaru jest oddalone od miejsca jego produkcji, a więc sprzedawca musi reklamowany towar wysłać paczką do producenta, może on, w wypadku nie uznania kosztów reklamacji, obciążyć klienta kosztami przesyłki (w jedna lub w obie strony)?""

Odpowiedź prawnika:

Reklamacja dotyczy sytuacji, gdy konsument korzysta z uprawnień wynikających z rękojmi. Zgodnie z przepisami dotyczącymi wykonywania umów sprzedaży w razie nie uwzględnienia reklamacji na sprzedawcy ciąży obowiązek pisemnego zawiadomienia o tym konsumenta oraz dokonania zwrotu dostarczonego mu towaru z reklamacją. Nie dokonanie zawiadomienia w terminie 14 dni uznaje się za uwzględnienie reklamacji zgodnie z żądaniem konsumenta. Przepisy kodeksu cywilnego w sposób dokładny precyzują, iż w przypadku uwzględnienia żądań kupującego koszty związane z dochodzeniem tych roszczeń ponosi sprzedający. Brak wprost uregulowania, które umożliwiałoby sprzedawcy rozpoznającemu reklamację żądania od konsumenta zwrotu kosztów nie uwzględnionej reklamacji. Takie uregulowanie ma na celu umożliwienie konsumentowi realizowanie swych uprawnień i wyrównania szans w konfrontacji z producentami i sprzedawcami. Istniałaby ewentualnie szansa dochodzenia tego typu kosztów od konsumenta, gdyby sprzedawca wykazał, iż konsument nadużywał swego prawa kilkakrotnie bezpodstawnie wnosząc reklamację i w ten sposób narażając sprzedawcę na niczym nie uzasadnione koszty.

 

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.