Nadanie numeru porządkowego

Pytanie klienta:

""Wystąpiłem do Gminy o nadanie numeru porządkowego dla mojej nieruchomości. Czy na wniosku o nadanie numeru porządkowego zobowiązany jestem do naklejania znaczków opłaty skarbowej i w jakiej wysokości?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z artykułem 47a oraz 47b ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne do zadań gminy należy:
1) umieszczanie i utrzymywanie w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy,
2) ustalanie numerów porządkowych nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a także prowadzenie i aktualizowanie ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości.
Właściciele nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego są obowiązani umieścić na nieruchomości, w widocznym miejscu, tabliczkę z numerem porządkowym nieruchomości oraz utrzymywać ją w należytym stanie.
Sposób ustalania numerów porządkowych ma być określony przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia. Ma to być rozporządzenie określające sposób ustalania numerów porządkowych oraz oznaczania nimi nieruchomości, uwzględniając w szczególności, że oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje z urzędu lub na wniosek właściciela nieruchomości.
Sama czynność nie podlega opłatom, jednak ustalenie numeru porządkowego nieruchomości na wniosek zainteresowanego podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł, za każdy załącznik 50 groszy.