Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Kwestia maksymalnego wynagrodzenia pracowników samorządowych, określonego w przepisie art. 20 wskazanej w pytaniu ustawy, była przedmiotem orzeczenia Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2007 roku (III APa 111/2006). Zgodnie z tezą wyroku na wynagrodzenie (miesięczne) składają się takie części, które mogą być określone wynagrodzeniem ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami prawnymi, a w szczególności, iż mogą one, w przypadku pominięcia konkretnego składnika w ustalonym terminie płatności (art. 85 kp) stanowić podstawę do wystąpienia z roszczeniem. Za taką interpretacją przemawia zapis ust. 3 art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym ograniczenie maksymalnego wynagrodzenia członka zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć w ciągu miesiąca, łącznie z dodatkiem za wieloletnią pracę, wskazanego w tym przepisie progu. Omawiana regulacja prawna nie dotyczy świadczeń uznaniowych (premii uznaniowych i nagród), których przyznanie jest pozostawione w gestii pracodawcy.
Dodatkowego wyjaśnienia udziela Sąd w uzasadnieniu wskazanego orzeczenia. Jak wskazuje treść uzasadnienia wyroku:
„Na wynagrodzenie (miesięczne) składają się takie części, które mogą być określone wynagrodzeniem ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami prawnymi, a w szczególności, iż mogą one, w przypadku pominięcia konkretnego składnika w ustalonym terminie płatności (art. 85 kp) stanowić podstawę do wystąpienia z roszczeniem.
Powołany przepis stanowi wskazówkę, określa wymogi dla pracodawcy dotyczące ustalania wynagrodzenia miesięcznego tak aby nie przekroczyło ono ustawowego progu.
Z tego powodu może on obejmować jedynie takie składniki wynagrodzenia, które mają charakter stały, podlegające wyliczeniu już w momencie określenia wysokości wynagrodzenia miesięcznego. W skład wynagrodzenia miesięcznego w takim ujęciu mogą wchodzić: wynagrodzenie zasadnicze, dodatki typu funkcyjnego, za rozłąkę, za pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, premie regulaminowe. Dodatek stażowy (za wieloletnią pracę) mimo, że podlega ustaleniu kwotowemu nie powinien być wliczony do wynagrodzenia miesięcznego w rozumieniu omawianego przepisu, jako, że okres zatrudnienia nie stanowi elementu sposoby ustalania wynagrodzenia w świetle art. 78 kp.
Za taką interpretacją przemawia zapis ust. 3 art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym ograniczenie maksymalnego wynagrodzenia członka zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć w ciągu miesiąca, łącznie z dodatkiem za wieloletnią pracę, wskazanego w tym przepisie progu.
Ustawodawca w stosunku do tej grupy pracowników samorządowych nie posługuje się określeniem „wynagrodzenie miesięczne”, oddzielając to pojęcie od dodatku stażowego.
Zdaniem Sądu Apelacyjnego, omawiana regulacja prawna nie dotyczy świadczeń uznaniowych (premii uznaniowych i nagród), których przyznanie jest pozostawione w gestii pracodawcy.
Z przedłożonego regulaminu premiowania obowiązującego u strony pozwanej wynika, że zarówno premia uznaniowa jak i wypłaty z funduszów nagród, mimo odmiennej nazwy świadczenia, w istocie z punktu oceny w aspekcie przepisów prawa pracy miały charakter nagród.
Jak wyżej wywiedziono przepis art. 20 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych określając próg wynagrodzenia miesięcznego nie obejmuje tym ograniczeniem nagród. W sposób wyraźny prawo do nagród zostało wyłączone w ust. 5 tego przepisu w stosunku do członków zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to jednocześnie, że nagrody nie stanowią w rozumieniu ustawodawcy podstawy określenia wysokości maksymalnego wynagrodzenia. W odniesieniu do tych osób ustawodawca uznał, iż przysługuje im wyłącznie wynagrodzenie określone wg reguł z art. 20 ust. 3, co spowodowało konieczność wyraźnego zapisu, iż osobom tym nie przysługują nagrody, za wyjątkiem nagrody jubileuszowej.”
Jak więc wynika z powyższego, do maksymalnego zatrudnienia wlicza się wynagrodzenie zasadnicze, premie funkcyjne oraz premię regulaminową. Nie podlega wliczeniu dodatek stażowy, świadczenia uznaniowe (premie uznaniowe i nagrody), których przyznanie jest pozostawione w gestii pracodawcy.
Samo przyznanie nagrody uznaniowej wobec treści uzasadnienia orzeczenia nie będzie wliczane do obliczenia wartości maksymalnego wynagrodzenia a jego przyznanie będzie uzależnione od gestii pracodawcy.