Nagroda dla pracownika samorządowego
Pytanie:
"Jestem zastępcą dyrektora w jednostce budżetowej. Obecnie moje wynagrodzenie to wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek funkcyjny oraz premia regulaminowa nie przekraczająca łącznie czterokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej oraz przekraczający ją dodatek stażowy. Dział kadr uważa, że ponad sumę ww składników wynagrodzenia nic mi się więcej nie należy, pomimo faktu, że inni pracownicy dostają nagrody uznaniowe. Czy przysługuje mi prawo do nagrody uznaniowej i czy, jeżeli tak, to jej wysokość jest w jakiś sposób ograniczona? Czy w świetle zapisu art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych z dnia 22.03.1990 r. (Dz. U. Nr 21 poz. 124 z 1990 r.) przez maksymalne miesięczne wynagrodzenie należy rozumieć sumę: wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego, premii regulaminowej i dodatku stażowego? Czy w świetle zapisów art. 20 dodatek stażowy i nagroda uznaniowa nie powinna być wliczana do czterokrotności kwoty bazowej?"
Odpowiedź prawnika: Nagroda dla pracownika samorządowego
Kwestia maksymalnego wynagrodzenia pracowników samorządowych, określonego w przepisie art. 20 wskazanej w pytaniu ustawy, była przedmiotem orzeczenia Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2007 roku (III APa 111/2006). Zgodnie z tezą wyroku na wynagrodzenie (miesięczne) składają się takie części, które mogą być określone wynagrodzeniem ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami prawnymi, a w szczególności, iż mogą one, w przypadku pominięcia konkretnego składnika w ustalonym terminie płatności (art. 85 kp) stanowić podstawę do wystąpienia z roszczeniem. Za taką interpretacją przemawia zapis ust. 3 art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym ograniczenie maksymalnego wynagrodzenia członka zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć w ciągu miesiąca, łącznie z dodatkiem za wieloletnią pracę, wskazanego w tym przepisie progu. Omawiana regulacja prawna nie dotyczy świadczeń uznaniowych (premii uznaniowych i nagród), których przyznanie jest pozostawione w gestii pracodawcy.
Dodatkowego wyjaśnienia udziela Sąd w uzasadnieniu wskazanego orzeczenia. Jak wskazuje treść uzasadnienia wyroku:
„Na wynagrodzenie (miesięczne) składają się takie części, które mogą być określone wynagrodzeniem ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami prawnymi, a w szczególności, iż mogą one, w przypadku pominięcia konkretnego składnika w ustalonym terminie płatności (art. 85 kp) stanowić podstawę do wystąpienia z roszczeniem.
Powołany przepis stanowi wskazówkę, określa wymogi dla pracodawcy dotyczące ustalania wynagrodzenia miesięcznego tak aby nie przekroczyło ono ustawowego progu.
Z tego powodu może on obejmować jedynie takie składniki wynagrodzenia, które mają charakter stały, podlegające wyliczeniu już w momencie określenia wysokości wynagrodzenia miesięcznego. W skład wynagrodzenia miesięcznego w takim ujęciu mogą wchodzić: wynagrodzenie zasadnicze, dodatki typu funkcyjnego, za rozłąkę, za pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, premie regulaminowe. Dodatek stażowy (za wieloletnią pracę) mimo, że podlega ustaleniu kwotowemu nie powinien być wliczony do wynagrodzenia miesięcznego w rozumieniu omawianego przepisu, jako, że okres zatrudnienia nie stanowi elementu sposoby ustalania wynagrodzenia w świetle art. 78 kp.
Za taką interpretacją przemawia zapis ust. 3 art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym ograniczenie maksymalnego wynagrodzenia członka zarządu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć w ciągu miesiąca, łącznie z dodatkiem za wieloletnią pracę, wskazanego w tym przepisie progu.
Ustawodawca w stosunku do tej grupy pracowników samorządowych nie posługuje się określeniem „wynagrodzenie miesięczne”, oddzielając to pojęcie od dodatku stażowego.
Zdaniem Sądu Apelacyjnego, omawiana regulacja prawna nie dotyczy świadczeń uznaniowych (premii uznaniowych i nagród), których przyznanie jest pozostawione w gestii pracodawcy.
Z przedłożonego regulaminu premiowania obowiązującego u strony pozwanej wynika, że zarówno premia uznaniowa jak i wypłaty z funduszów nagród, mimo odmiennej nazwy świadczenia, w istocie z punktu oceny w aspekcie przepisów prawa pracy miały charakter nagród.
Jak wyżej wywiedziono przepis art. 20 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych określając próg wynagrodzenia miesięcznego nie obejmuje tym ograniczeniem nagród. W sposób wyraźny prawo do nagród zostało wyłączone w ust. 5 tego przepisu w stosunku do członków zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to jednocześnie, że nagrody nie stanowią w rozumieniu ustawodawcy podstawy określenia wysokości maksymalnego wynagrodzenia. W odniesieniu do tych osób ustawodawca uznał, iż przysługuje im wyłącznie wynagrodzenie określone wg reguł z art. 20 ust. 3, co spowodowało konieczność wyraźnego zapisu, iż osobom tym nie przysługują nagrody, za wyjątkiem nagrody jubileuszowej.”
Jak więc wynika z powyższego, do maksymalnego zatrudnienia wlicza się wynagrodzenie zasadnicze, premie funkcyjne oraz premię regulaminową. Nie podlega wliczeniu dodatek stażowy, świadczenia uznaniowe (premie uznaniowe i nagrody), których przyznanie jest pozostawione w gestii pracodawcy.
Samo przyznanie nagrody uznaniowej wobec treści uzasadnienia orzeczenia nie będzie wliczane do obliczenia wartości maksymalnego wynagrodzenia a jego przyznanie będzie uzależnione od gestii pracodawcy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?