Nawiązanie stosunku pracy z kierownikiem GOPS
Pytanie:
"W jaki sposób doprowadzić do poprawności i zgodności z prawem nawiązanie stosunku pracy z kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, który obecnie jest zatrudniony na podstawie mianowania? Jest to osoba mająca wykształcenie średnie oraz ukończone odpowienie szkolenia potrzebne do pracy w GOPS-ie."
Odpowiedź prawnika: Nawiązanie stosunku pracy z kierownikiem GOPS
Istotne znaczenie mają przepisy art. 122 i 123 ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z tymi regulacjami osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej (kierownik GOPS) są obowiązane posiadać co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy społecznej oraz specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej. Wymogi, wyżej wskazane nie dotyczą osób kierujących placówkami rodzinnymi. Szkolenie specjalizacyjne z zakresu organizacji pomocy społecznej mogą realizować jednostki szkolące po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Istotne jest, że ukończenie studiów podyplomowych dla osób posiadających wykształcenie wyższe, w których programie uwzględniono minimum programowe specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej, jest równoznaczne z uzyskaniem przez absolwentów tych studiów specjalizacji. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej regulują przepisy o pracownikach samorządowych. Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
-
jest obywatelem polskim,
-
posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku,
-
ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
-
posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku.
Do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nie stosuje się wymogów określonych w pkt 1 i 3. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia dodatkowo:
-
posiada co najmniej wykształcenie średnie,
-
nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie,
-
cieszy się nieposzlakowaną opinią.
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania określone w pkt (1 – 4) oraz pkt 2 i 3 oraz dodatkowo:
posiada łącznie co najmniej dwuletni staż pracy:
-
na stanowiskach urzędniczych w jednostkach, o których mowa w art. 1, lub
-
w służbie cywilnej, lub
-
w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk obsługi, lub
-
w innych urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi, lub
-
na kierowniczych stanowiskach państwowych
oraz posiada wykształcenie wyższe.
Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny. Nabór kandydatów na wolne stanowiska kierowników jednostek, organizują odpowiednio marszałek województwa, starosta, wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo przewodniczący zarządu związku. Ogłoszenie o stanowisku urzędniczym oraz naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:
-
nazwę i adres jednostki,
-
określenie stanowiska urzędniczego,
-
określenie wymagań związanych ze stanowiskiem urzędniczym zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które są dodatkowe,
-
wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku urzędniczym,
-
wskazanie wymaganych dokumentów,
-
określenie terminu i miejsca składania dokumentów.
Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie. Po upływie terminu do złożenia dokumentów, określonego w ogłoszeniu o naborze, upowszechnia się w Biuletynie listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze. Sporządza się protokół przeprowadzonego naboru kandydatów na stanowisko urzędnicze. Protokół zawiera w szczególności określenie stanowiska urzędniczego, na które był prowadzony nabór, liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 5 najlepszych kandydatów uszeregowanych według spełniania przez nich poziomu wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze, informację o zastosowanych metodach i technikach naboru, uzasadnienie dokonanego wyboru. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w terminie 14 dni od dnia zatrudnienia wybranego kandydata albo zakończenia procedury naboru, w przypadku gdy w jego wyniku nie doszło do zatrudnienia żadnego kandydata. Informację o wyniku naboru upowszechnia się w Biuletynie i na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był prowadzony nabór, przez okres co najmniej 3 miesięcy. Akt mianowania pracownika samorządowego jest sporządzany w formie pisemnej i zawiera co najmniej:
-
nazwę pracodawcy samorządowego,
-
imię i nazwisko pracownika samorządowego,
-
datę nawiązania stosunku pracy,
-
określenie stanowiska pracy,
-
określenie wysokości i składników wynagrodzenia za pracę,
-
datę obowiązku podjęcia czynności służbowych,
-
podpis osoby dokonującej mianowania.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?