Niechciana poczta elektroniczna

Pytanie klienta:

""Czy dostając regularnie pocztę elektroniczną, której nie chcę, mogę zażądać odszkodowania od nadawcy? Najprawdopodobniej nadawca pobrał mój adres email z mojej strony www lub innych stron www, na których zostawiłem mój adres np. w księdze gości. Nadawca rozsyła niechcianą pocztę także z innych krajów, nie tylko z Polski. Jakie są regulacje prawne dotyczące tzw. mailingu i spamu? ""

Odpowiedź prawnika:

Wg ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wysyłanie spamu jest wykroczeniem. Ten, kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny. Ściganie tego wykroczenia następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Poza tym zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Stanowi to czyn nieuczciwej konkurencji.

Na podstawie ustawy o o ochronie danych osobowych każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą, zawartych w zbiorach danych, a zwłaszcza prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych w przypadkach, gdy administrator danych zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub wobec przekazywania jej danych osobowych innemu administratorowi danych.

Uzyskanie odszkodowania od nadawcy na drodze cywilnej byłoby utrudnione. Należałoby bowiem udowodnić konkretną szkodę, winę nadawcy oraz związek przyczynowy między nimi.