Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Z podpisanej umowy wynikają co najmniej dwa zobowiązania: 1. dostarczenia towaru 2. wykonania montażu. Naprawienie szkody, np. w postaci sugerowanego odszkodowania można domagać się od swojego dłużnika jeśli nie wykonał on lub nienależycie wykonał zobowiązanie, chyba że jest to efektem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności. Termin dostarczenia towaru został określony w odniesieniu do terminu montażu okien i to dodatkowo jako termin ,,przybliżony". Jeśli strony zgodziły się podpisując umowę na takie określenie terminu, co jest jak najbardziej dozwolone, jest to zapis skuteczny. Nie można więc mówić o niedochowaniu terminu i tym samym konsekwencjach jego nie dochowania. Natomiast skoro termin zlecenia montażu został dokładnie określony (zakładając, że klauzula o wydłużeniu lub skróceniu terminu odnosi się tylko do terminu dostawy towaru, na co w cytowanym fragmencie umowy wskazuje słowo ,,ten") to niewykonanie tego warunku umowy w terminie jest nie wywiązaniem się z zobowiązania co z kolei może skutkować żądaniem naprawienia szkody wynikłej z owego nieterminowego wykonania umowy. W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może żądać, niezależnie od wykonania zobowiązania, naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki. Jednakże gdy wskutek zwłoki dłużnika świadczenie utraciło dla wierzyciela całkowicie lub w przeważającym stopniu znaczenie, wierzyciel może świadczenia nie przyjąć i żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania. W przypadku gdy jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania, druga strona może także od umowy odstąpić ale wcześniej zobowiązana jest wyznaczyć swojemu kontrahentowi odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy.