Nieodebranie sprzętu reklamowanego
Pytanie:
"Klient oddał do naprawy komputer, w którym wcześniej samodzielnie dokonał wady poprzez samodzielne nieprawidłowe podłączenie kabli. Obecnie odmawia zapłaty za usługę serwisową, zabrania sprawnego sprzętu, co więcej żąda zwrotu gotówki za komputer. W jaki sposób wyegzekwować zapłatę za usługę? Co należy zrobić ze sprzętem, którego klient nie odbiera? Czy istnieje ustawowy okres przechowywania? Jeżeli tak to czy jest to okres bezpłatny? "
Odpowiedź prawnika: Nieodebranie sprzętu reklamowanego
Jeśli właściciel sprzętu komputerowego chciał skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi lub gwarancji to należy podkreślić, że takie uprawnienia mu niestety nie przysługują z uwagi na to, że wada powstała w wyniku nieprawidłowego użytkowania rzeczy, nie istniała zaś w momencie jej wydania. W takiej sytuacji osoba w serwisie powinna poinformować klienta o tym, że naprawa zostanie wykonana odpłatnie. Jeśli klient wyraził na to zgodę, wówczas doszło do skutecznego zawarcia umowy o dzieło. Umowa ta nie wymaga formy szczególnej, może być zawarta nawet ustnie. Jeśli zaś klient nie korzystał z uprawnień z tytułu rękojmi wówczas należy przyjąć, że od początku wiązał go z serwisem stosunek zobowiązaniowy w postaci umowy o dzieło. W sytuacji, gdy doszło do skutecznego zawarcia umowy o dzieło, a zamawiający opóźnia się z odbiorem naprawionego komputera to przyjmującemu zamówienie, czyli serwisowi przysługuje roszczenie o zapłatę wynagrodzenia (art. 353 § 1 w zw. z art. 627 KC). Może domagać się również odsetek za zwłokę z zapłatą wynagrodzenia (art. 481 KC). Wierzyciel (czyli właściciel sprzętu komputerowego) dopuszcza się zwłoki, gdy bez uzasadnionego powodu uchyla się od przyjęcia zaofiarowanego świadczenia, bądź oświadcza dłużnikowi, że świadczenia nie przyjmie. Zgodnie zaś z art. 486 KC może żądać naprawienia szkody, wynikłej ze zwłoki, w szczególności spowodowanej koniecznością przetrzymywania sprzętu. Powyższe roszczenia można skierować do sądu właściwego dla pozwanego (czyli właściciela sprzętu komputerowego) w formie pozwu. Można również złożyć przedmiot świadczenia (czyli naprawiony sprzęt) do depozytu sądowego. O złożeniu przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego serwis powinien niezwłocznie zawiadomić wierzyciela. Zawiadomienie powinno nastąpić na piśmie. Złożenie przedmiotu do depozytu sądowego jest płatne. Wynosi dziesiątą część wpisu stosunkowego. Wysokość wpisu stosunkowego zaś zależna jest od wartości przedmiotu sporu, określonego w pozwie. Pozwany będzie zobowiązany do zwrotu kosztów depozytu w razie uwzględnienia powództwa.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?