Nieudana reklamacja kamery a gwarancja jakości
Pytanie:
"Zakupiłem w sklepie elektronikę użytkową, kamerę Panasonic. Ponieważ po jakimś czasie zaczęła źle funkcjonować odesłałem ją do naprawy w ramach gwarancji, do autoryzowanego serwisu wskazanego w karcie gwarancyjnej. Niestety naprawa nie przyniosła rezultatu i po niedługim czasie urządzenie znów szwankowało. W międzyczasie minął okres rękojmi/ochrony z ustawy konsumenckiej. Pozostało mi korzystać z gwarancji, ponieważ okres gwarancji uległ przedłużeniu o okres poprzedniej naprawy. Niestety ponowne wysłanie rzeczy do naprawy nie przyniosło efektu. Autoryzowany serwis w ogóle nie przyjął przesyłki, wróciła nie odebrana, bez podania przyczyny. Musiałem dodatkowo zapłacić opłatę za zwrot przesyłki kurierskiej. Skoro zostałem wbrew umowie gwarancyjnej pozbawiony prawa do bezpłatnej naprawy w ramach gwarancji chciałem odstąpić od zakupu i zwrócić przedmiot. Niestety gwarant - Panasonic Polska, odmówił zwrotu pieniędzy, argumentując, że nie był sprzedawcą detalicznym i nie dokonywał dla mnie sprzedaży tej wadliwej rzeczy. Nie zainkasował ode mnie pieniędzy więc nic nie będzie oddawał. Nie był też wystawcą karty gwarancyjnej, ponieważ wystawcą jest sklep w momencie sprzedaży. W umowie gwarancyjnej oczywiście nie ma opisanego przypadku odmowy naprawy. Sprzedawca z kolei odmawia ponieważ upłynęło 2 lata od momentu wydania rzeczy i sprzedający nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi, ani za poczynienia gwaranta (producenta). Pozostałem z niesprawną rzeczą o sporej wartości (ok. 2000 zł). Czy sprzedawca lub gwarant naruszył prawo? W jaki sposób i wobec kogo mam dochodzić swoich praw za naruszenie warunków gwarancji? "
Odpowiedź prawnika: Nieudana reklamacja kamery a gwarancja jakości
Jak wynika z opisu sytuacji postanowił Pan skorzystać w opisanej sytuacji z instytucji gwarancji. W przypadku skorzystania z tej formy reklamowania wad sprzętu elektronicznego, uprawnienia wynikające z rękojmi ulegają „zawieszeniu”. Zgodnie bowiem z orzeczeniem Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 5 lutego 2003 r. (II CKN 1248/2000), jeżeli kupujący w związku z wadą fizyczną rzeczy dokonał na podstawie art. 579 k.c. wyboru reżimu odpowiedzialności sprzedawcy z gwarancji i zażądał naprawy rzeczy, to wybór ten jest wiążący w tym znaczeniu, że dopiero niezrealizowanie tego zadania przez sprzedawcę (gwaranta) w odpowiednim terminie otwiera uprawnionemu drogę do skorzystania z rękojmi albo do dochodzenia danych uprawnień z gwarancji. Skuteczne usunięcie wady w stosownym terminie sprawia, że przywrócona zostaje konieczna ekwiwalentność świadczeń i inne roszczenia zarówno z gwarancji, jak i z rękojmi stają się w odniesieniu do tej wady bezprzedmiotowe. Wprawdzie niniejsze orzeczenie odnosi się do gwarancji określonej w KC, jednakże naszym zdaniem Ne ma przeszkód aby jego tezę zastosować w stosunku do gwarancji konsumenckiej – tak wskazuje także doktryna. Dlatego też, wobec tego, że skorzystał Pan z uprawnień gwarancyjnych, oraz iż minął termin uprawniający do skorzystania z rękojmi, może Pan opierać się aktualnie wyłącznie na uprawnieniach przysługujących Panu z gwarancji.
Po przeanalizowaniu dokumentu gwarancji firmy w której zakupił Pan sprzęt, pojawiła się pewna wątpliwość w zasadność pewnych zapisów umowy gwarancji. Otóż jak wynika z postanowień dokumentu gwarancyjnego (zarówno obowiązującego w stosunku do okresu przed jak i po 30 września 2008 roku) ma Pan prawo do wymiany produktu na nowy w przypadku 5 – krotnej naprawy sprzętu – w okresie gwarancji (2 lata od daty zakupu).
Jeśli więc w okresie tym zgłosił Pan wadę, naprawa powinna być dokonana. Jeśli napraw było 5 (Sąd Najwyższy dopuszcza nawet 6 krotną naprawę przed wymianą towaru na nowy) bądź jeśli gwarant nie jest w stanie naprawić sprzętu i otrzyma Pan taką informację na piśmie bądź jeśli gwarant nie wywiązał się z naprawy w terminie maksymalnie 28 dni (w przypadku sprzętu zakupionego przed 30 września 2008 roku), przysługuje Panu prawo żądania wymiany towaru na nowy.
Jeżeli gwarant nie dokonał naprawy i odesłał Panu przesyłkę, ma Pan prawo żądać naprawy mimo tego że umowa nie określa takiej okoliczności. Gwarant ma obowiązek naprawić sprzęt, jeśli zgłosi Pan wady w terminie 2 lat od dnia zakupu. Nadto, naszym zdaniem, jeśli część sprzętu, która była naprawiana w ramach gwarancji ponownie ulegnie usterce – może się Pan domagać naprawy jej po dwóch latach od dnia sprzedaży sprzętu. Na tę część termin gwarancji powinien biec na nowo. Wprawdzie ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego tego nie reguluje, jednakże regulacja taka w kodeksie cywilnym powinna znaleźć zastosowanie w stosunkach z konsumentem, jako że ustawa o sprzedaży konsumenckiej miała zapewnić szerszy zakres ochrony nabywcy niż kc.
W przypadku ponownej odmowy naprawy, powinien Pan zgłosić ten problem do rzecznika konsumentów. Zgodnie z literą prawa gwarant ma obowiązek naprawić sprzęt, zgodnie z postanowieniami gwarancji.
Nie jest wykluczone, że sprawa znajdzie swój finał w sądzie.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?