Obowiązki pracodawcy związane z PKZP
Pytanie:
"W naszej firmie od lat istnieje PKZP. Pracodawca udziela jej pomocy dokonując potraceń z wynagrodzeń (opłacając serwis w firmie zewnętrznej prowadzącej kadry i rozliczenia), odprowadza wpłaty na rachunek bankowy lub do kasy. Z prowadzeniem tej kasy ma więc bardzo dużo obowiązków, które wykonują osoby i firmy nie przynależne do PKZP. Pomiędzy pracodawcą a PKZP nigdy nie została spisana umowa dotycząca tej pomocy, tzn. nie istnieje dokument ustalający szczegółowe warunki świadczenia pomocy kasie. Czy członkowie kasy powinni również wykonywać jakieś czynności, np. prowadzić kasę, zbierać składki, dokonywać rozliczeń, czy obowiązki te i koszty z tym związane mogą być scedowane wyłącznie na pracodawcę, obciążając również pracowników sekretariatu i księgowości? Czy pracodawca może odmówić wykonywania wszystkich czynności związanych z PKZP i przekazać je w ręce członków kasy? Duża rotacja członków kasy oraz ilość obowiązków powodują, że pracodawca uważa, iż chcąc posiadać PKZP, jej członkowie powinni samodzielnie wykonywać dużą część tych czynności i dbać o kasę, która założyli. Jakie możliwości posiada pracodawca?"
Odpowiedź prawnika: Obowiązki pracodawcy związane z PKZP
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy, zakład pracy świadczy pomoc PKZP w szczególności w zakresie:
zapewnienia pomieszczeń biurowych i odpowiednio zabezpieczonego miejsca na przechowywanie pieniędzy,
-
transportu pieniędzy z banku,
-
prowadzenia księgowości, obsługi kasowej i prawnej,
-
dostarczania druków i formularzy,
-
dokonania na rzecz PKZP potrąceń w listach płac, listach wypłat zasiłków chorobowych i zasiłków wychowawczych , wpisowego, wkładów miesięcznych i rat pożyczek,
-
przyjmowania wpłat wnoszonych przez emerytów i rencistów oraz osoby przebywające na urlopach wychowawczych,
-
odprowadzania wpłat na rachunek bankowy PKZP,
-
informowania przynajmniej raz w roku członków kas o stanie ich wkładów i zadłużeń.
Warto zwrócić uwagę, iż ustawodawca użył zwrotu "w szczególności", co oznacza, że wyliczenie jest tylko przykładowe. Zakres obowiązków nałożonych na pracodawcę jest dość szeroki, ale nadal ma to być "pomoc", a nie kompletna obsługa kasy.
W § 4 ust. 2 czytamy, iż szczegółowe warunki świadczenia pomocy określa umowa zawarta między zakładem pracy a PKZP. Dlatego - w sytuacji opisanej w pytaniu - pracodawca może domagać się zawarcia umowy, w której ustalone zostaną owe warunki, przy czym w/w lista stanowić powinna wskazówkę dla jej postanowień.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?