Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art.59 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego prośba zainteresowanego o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania rozstrzygnięta winna być przez organ właściwy do rozpatrzenia odwołania, czyli organ drugiej instancji. W sytuacji, gdy zainteresowany wniósł prośbę do innego organu administracji publicznej, obowiązkiem tego organu jest przekazanie sprawy do organu właściwego. Kodeks nie precyzuje wprost terminu dla załatwienia tej sprawy, dlatego też stwierdzić należy, iż sprawa ta załatwiona powinna być bez zbędnej zwłoki (art.35 § 1 kpa). W doktrynie przyjmuje się, iż ten niedookreślony termin wynosi 14 dni. Niedochowanie tego terminu rodzi rozliczne konsekwencje prawne. Zgodnie z art.38 kpa pracownik organu administracji publicznej, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa. Pamiętać należy ponadto o środkach przysługujących stronie w omawianej sytuacji. Otóż, zgodnie z art.37 kpa na niezałatwienie sprawy w terminie określonym w art.35 stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Kolejne uprawnienie polega na możliwości wniesienia skargi do właściwych organów państwowych i samorządowych (wynika to z art.221 kpa).Przedmiotem skargi może być bowiem w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art.227 kpa).