Odszkodowanie po likwidacji pracodawcy
Pytanie:
"Co się dzieje z wypłacanymi odszkodowaniami przez zakład pracy z tytułu wypadku przy pracy w przypadku, gdy zakład lub jego następca prawny (spółka prawa handlowego) jest postawiony w stan likwidacji zgodnie z ksh? Jaki jest wpływ ewentualnego zobowiązania z tego tytułu na proces likwidacji?"
Odpowiedź prawnika: Odszkodowanie po likwidacji pracodawcy
Świadczenia pracownicze, w tym odszkodowania są to inne niż wynagrodzenia należności pracownicze ze stosunku pracy i większość z nich ma charakter obligatoryjny. Prawo do odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy pracownik nabywa z dniem spełnienia wymogów przewidzianych w przepisach regulujących to świadczenie. W przypadku likwidacji pracodawcy i faktycznego zaniechania działalności czyli unieruchomienia zakładu pracy, żaden pracownik nie korzysta z ochrony stosunku pracy. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę w innym przyśpieszonym trybie, także z osobami których w "normalnych warunkach" nie można zwolnić za wypowiedzeniem. Nie oznacza to jednak, że pracownicy nie korzystają z ochrony wynagrodzenia i innych świadczeń pracowniczych. Jeśli są na to środki pracodawca w pierwszej kolejności zaspokaja pracowników, gdy nie ma takiej możliwości zrobi to syndyk po spieniężeniu majątku spółki. Natomiast gdy i ta droga będzie niewystarczająca niezaspokojone roszczenia pracownicze będą wypłacanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych po ogłoszeniu upadłości pracodawcy. Zaspokojeniu ze środków Funduszu podlegają należności główne (bez odsetek) z tytułu między innymi: jednorazowego odszkodowania pieniężnego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych pracowników pracownikowi albo członkom rodziny zmarłego pracownika, wynagrodzenia za pracę.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?