Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Istotnie Zarządzenie nr 62/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 2 listopada 2009 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna w § 10 ust. 4 nie przewiduje sankcji w postaci odrzucenia oferty w przypadku nie spełnienia wymogów w zakresie harmonogramu pracy poradni specjalistycznej.
W komunikacie nr 72/2010 dla oferentów przystępujących do postępowań konkursowych poprzedzających zawarcie umów na rok 2011 i lata następne w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna w sprawie poprawnego przygotowania ofert znajduje się stwierdzenie, że oferty, które nie będą spełniać wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 29 sierpnia 2009 r. w sprawie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. 2009 r., Nr 139 poz. 1142) oraz w Zarządzeniu nr 62/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 2 listopada 2009 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna będą podlegać odrzuceniu.
Kwestia nie dotyczy wzajemnej relacji między komunikatem a zarządzeniem. Komunikat ma tylko walor informacyjny, a nie prawnie wiążący. Stosować się należy do przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej: ustawa) oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Aktami wykonawczymi są nie tylko rozporządzenia, ale także zarządzenia oraz uchwały. Zwracamy uwagę, że zarządzenie nr 62/2009/DSOZ zostało wydane na podstawie art. 102 ust. 5 pkt. 21 i 25 oraz art. 146 ust. 1 pkt. 1 i 3 ustawy. Art. 146 ust. 1 stanowi, że Prezes Funduszu określa:
1) przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
2) kryteria oceny ofert;
3) warunki wymagane od świadczeniodawców
Z kolei art. 149 ust. 1 pkt. 7 ustawy nakazuje odrzucenie oferty świadczeniobiorcy jeżeli oferent lub oferta nie spełniają wymaganych warunków określonych w przepisach prawa oraz warunków określonych przez Prezesa Funduszu na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 3. Ten przepis jest zatem podstawą prawną stwierdzenia zawartego w komunikacie nr 72/2010.
Warto zwrócić uwagę na poniższe regulacje przewidziane w ustawie, które będą mieć zastosowanie w opisywanej sprawie.
Art. 153. 1. W toku postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, do czasu zakończenia postępowania, oferent może złożyć do komisji umotywowany protest w terminie 7 dni roboczych od dnia dokonania zaskarżonej czynności.
2. Do czasu rozpatrzenia protestu postępowanie w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej ulega zawieszeniu, chyba że z treści protestu wynika, że jest on oczywiście bezzasadny.
3. Komisja rozpatruje i rozstrzyga protest w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania i udziela pisemnej odpowiedzi składającemu protest. Nieuwzględnienie protestu wymaga uzasadnienia.
4. Protest złożony po terminie nie podlega rozpatrzeniu.
5. Informację o wniesieniu protestu i jego rozstrzygnięciu niezwłocznie zamieszcza się na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu.
6. W przypadku uwzględnienia protestu komisja powtarza zaskarżoną czynność.
W dalszym toku postępowania znajdzie zastosowanie art. 154 ustawy. Przepis ten stanowi, że „Świadczeniodawca biorący udział w postępowaniu może wnieść do dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia o rozstrzygnięciu postępowania, odwołanie dotyczące rozstrzygnięcia postępowania. Odwołanie wniesione po terminie nie podlega rozpatrzeniu”. Odwołanie rozpatrywane jest w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. Po rozpatrzeniu odwołania dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu wydaje decyzję administracyjną uwzględniającą lub oddalającą odwołanie. Decyzja jest zamieszczana w terminie 2 dni od dnia jej wydania, na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu. Od decyzji dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu przysługuje odwołanie do Prezesa Funduszu. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu. Odwołanie wnosi się w terminie 7 dni liczonym od dnia otrzymania decyzji dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu. Od decyzji wydanej przez Prezesa Funduszu przysługiwać będzie skarga do sądu administracyjnego.