Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Pytanie:

"Prowadzimy serwis sprzętu komputerowego. Klient przysłał do nas komputer z żądaniem jego naprawy w ramach gwarancji. Po rozkręceniu komputera i wykonaniu diagnozy stwierdziliśmy, że sprzęt jest zalany. Przesłaliśmy do klienta pismo z odmową wykonania naprawy w ramach gwarancyjnych wraz z wyceną naprawy płatnej oraz z zapisem naszego regulaminu, że w przypadku rezygnacji z naprawy będzie obciążony kosztami diagnozy i wyceny. Klient żąda zwrotu komputera i nie zgadza się na pokrycie kosztów naszej diagnozy i wyceny. Powołuje się na "jakieś" stanowisko Prezesa UOKiK, wg którego "pobieranie jakichkolwiek opłat w przypadku odmowy gwarancyjnej (z różnych względów) jest sprzeczne z Ustawą z 15.12.2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów". Możemy zrozumieć, że klient może nie być znawcą, ale w tym przypadku występuje jeszcze pośrednik, który jest dla nas zleceniodawcą tj. sprzedawca. Dodatkowo przyczyną uszkodzenia okazało się zalanie, a więc uszkodzenie z winy klienta, a więc można by z drugiej strony również założyć próbę wyłudzenia naprawy gwarancyjnej. Jednak zostały poniesione z naszej strony koszty związane z tym nieuzasadnionym zgłoszeniem, np. koszt przesyłki kurierskiej oraz koszt diagnozy i wyceny. Czy rzeczywiście klienta (konsumenta i firmy) nie można obciążyć żadnymi kosztami związanymi z diagnozą, wyceną, kosztami transportu? W przypadku niektórych towarów w karcie gwarancyjnej pojawia się zapis, że w przypadku nieuzasadnionego zgłoszenia gwarancyjnego klient będzie obciążony określoną kwotą - czy taki zapis jest rozwiązaniem i on jest zgodny z przepisami w Polsce? Czy tego typu zapis w naszym regulaminie wewnątrz-firmowym rozwiązuje na naszą korzyść ten problem?"

Odpowiedź prawnika: Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Jak wynika z opisu sytuacji klient powołał się na uprawnienia wynikające gwarancji, a nie z niezgodności towaru z umową czy rękojmi (w przypadku nie–konsumentów). Zgodnie z art. 580 kodeksu cywilnego kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady. Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w paragrafie poprzedzającym. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant.  

Zagadnienia gwarancji w stosunku do konsumentów precyzuje art. 13 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. 

W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę, że nie tyle mamy do czynienia z opłatą za udzielenie gwarancji czy wykonanie obowiązków z niej wynikających, co ze szkodą wynikającą z tego, iż konsument kierował do producenta roszczenie niezasadne. Proszę zwrócić uwagę na sformułowanie  kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji  w przepisie regulującym kwestie ponoszenia kosztów. W związku z powyższym gwarant może żądać zwrotu kosztów wynikających z oczywiście niezasadnego roszczenia klienta.  Nie jest konieczne zawarcie w tym celu jakiegokolwiek zapisu w dokumencie gwarancji. To roszczenie odszkodowawcze jest bowiem oparte na ogólnych przepisach kodeksu cywilnego. Będą Państwo musieli udowodnić szkodę, jej wysokość, winę klienta oraz związek przyczynowy między jego działaniem a powstaniem szkody. Na marginesie można wspomnieć, iż jakiekolwiek postanowienia zawarte w regulaminie wewnątrz-firmowym nie są wiążące dla osób trzecich, w szczególności dla konsumentów.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika