Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z kodeksem pracy należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową przysługują pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Podróżą służbową jest każdy wyjazd pracownika na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałe miejsce pracy w celu wykonania zadania służbowego. Należności te przysługują jedynie pracownikowi, a zatem osobie zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Osobie niezatrudnionej należności z tytułu delegacji nie przysługują. Osoba niezatrudniona w spółce -udziałowiec i prezes spółki- będzie uprawniona do otrzymania diet z tytułu delegacji służbowych tylko wtedy, gdy postanowienia statutu bądź regulaminu to przewidują.