Paski wynagrodzeń zamiast RMUA

Pytanie:

"Chcielibyśmy zrezygnować z drukowania dokumentów RMUA dla pracowników a wszystkie niezbędne informacje z tego dokumentu zawierać na pasku wynagrodzeń. Zgodnie z art. 41 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych płatnik składek zobowiązany jest do przedstawienia na piśmie informacji zawartych w imiennych raportach miesięcznych ubezpieczonemu. Nie ma zatem obowiązku korzystania z formularza RMUA jeżeli pisemna informacja zawiera wszystkie niezbędne elementy określone w art. 41 ww. ustawy. Problem polega na tym, że drukujemy dla pracowników tkw. paski utajnione. Wydruk jest na papierze z kalką i na pierwszej stronie, którą otrzymuje pracownik widoczne jest tylko numer, imię i nazwisko i nie ma możliwości wstawienia pieczątki i podpisu płatnika i pracownika. Czy istnieje możliwość pominięcia tych podpisów na samym "pasku", może jakaś klauzula zamieszczona na nim lub coś w tym rodzaju, ale żeby ten "pasek" mógł być dokumentem zastępczym za RMUA."

Odpowiedź prawnika: Paski wynagrodzeń zamiast RMUA

Zgodnie z powołanym przez Panią przepisem informacje zawarte w raportach, o których mowa w ust. 1-6, płatnik składek przekazuje ubezpieczonemu na piśmie lub w przypadku osób, o których mowa w art. 18 ust. 12, za zgodą ubezpieczonego w formie elektronicznej w celu ich weryfikacji. 

Informacja ta powinna zawierać także datę jej sporządzenia oraz podpis płatnika składek lub osoby przez niego upoważnionej.

Nie można jednak zapominać, że informacja ta jest przekazywana w celu umożliwienia pracownikowi zgłoszenia korekty raportu, a brak zastrzeżeń ma dla niego określone konsekwencje. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 12 ustawy, jeżeli ubezpieczony nie zakwestionuje informacji zawartych w imiennym raporcie miesięcznym w terminie 3 miesięcy, to informacje te uznaje się za zgodne ze stanem faktycznym, chyba że informacje dotyczące okresu objętego raportem zakwestionuje Zakład, wydając decyzję. 

Rzeczywiście można by argumentować, że pracownikowi nie musi być przekazywana informacja dokładnie na druku ZUS RMUA, ale muszą być na tym piśmie zawarte te same informacje co na tym druku. W praktyce więc będzie to raczej taka sama ilość i obszerność dokumentów.  

Jeśli na pasku wynagrodzeń nie ma miejsca na te wszystkie informacje, a ponadto nie ma miejsca na podpis płatnika składek (pieczątka nie jest obowiązkowa), to pasek nie spełni wymaganych warunków i nie będzie mógł zastąpić informacji dla pracownika, o której mowa w art. 41 ust. 8 ustawy.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika