Pełnomocnictwo przesłane e-mailem
Pytanie:
"W związku z tym, że zebranie Wspólnoty ma odbyć się w czwartek tzn. za dwa dni, a ja nie mieszkam w Polsce, nie będę mogła dostarczyć na czas listu z pełnomocnictwem, który moja siostra powinna przedstawić na zebraniu. Czy mogę taki list napisać, osobiście go podpisać, zeskanować, przesłać mailem do siostry, a ona wydruk przedstawi na zebraniu? Oczywiście oryginał tegoż pełnomocnictwa może być przedstawiony zarządowi zaraz po dostarczeniu go siostrze pocztą (niestety może to być już po zebraniu)?"
Odpowiedź prawnika: Pełnomocnictwo przesłane e-mailem
Pełnomocnictwo powinno mieć - co do zasady - formę pisemną pod rygorem nieważności (artykuł 99 paragraf 2 kodeksu cywilnego). Oznacza to, że dokument powinien być własnoręcznie podpisany przez dokonującego czynność (art. 78 paragraf 1), chyba że dysponuje Pani podpisem elektronicznym, czego nie należy mylić ze zwykłym mailem.
Jednak w Pani przypadku istnieje regulacja, pozwalająca na wyjście z sytuacji. Jest nią artykułem 103 kodeksu cywilnego jeżeli zawierający umowę jako pełnomocnik nie ma umocowania albo przekroczy jego zakres, ważność umowy zależy od jej potwierdzenia przez osobę, w której imieniu umowa została zawarta. Druga strona może wyznaczyć osobie, w której imieniu umowa została zawarta, odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.
Zatem może Pani poinformować wspólnotę o fakcie udzielenia pełnomocnictwa (telefonicznie, czy też mailem), a pełnomocnictwo przesłac siostrze pocztą. Siostra przedstawi je wspólnocie po zebraniu, w celu potwierdzenia swego umocowania.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?