Podatek po likwidacji spółdzielni
Pytanie:
"Po likwidacji spółdzielni majątek zostaje podzielony na członków. Czy spółdzielnia jest zobowiązana do odprowadzenia podatku (za członków)? Jeżeli tak, to jakiemu podatkowi to podlega? "
Odpowiedź prawnika: Podatek po likwidacji spółdzielni
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej (np. spółdzielni).
W wyniku podziału majątku likwidowanej spółdzielni - dokonanego na podstawie art. 125 § 5 Prawa spółdzielczego (po spłacie udziałów), osoby uprawnione uzyskały przychód, od którego spółdzielnia jako płatnik, powinna pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Podatek ten będzie liczony od wartości majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółdzielni. Taki zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania przychodów. Przychodu tego nie łączy się z innymi dochodami – opodatkowanymi na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Wobec tego byli członkowie spółdzielni nie mają obowiązku wykazywania ich w rocznym zeznaniu podatkowym PIT, chyba że ten zryczałtowany podatek nie został pobrany przez płatnika.
Spółdzielnia jako płatnik powinna przekazać kwoty zryczałtowanego podatku pobranego od przychodów uzyskanych przez osoby mające udział w podziale jej majątku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby spółdzielni, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT 8A).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?