Podpis faktury VAT przez nieupoważnionego

Pytanie:

"W 2000 r. firma wysyła nieupoważnionego pracownika po odbiór faktur. Pracownik jest zatrudniony w spółce córce. Prezes kieruje spółką córką i spółką matką. Sprzedawca odmawia wydania faktur. Po rozmowach z szefem pracownik wysłany po odbiór faktur podpisuje je. Na fakturze nie ma pieczątki firmy kupującej (tej która odbiera fakturę) za to jest na niej zapis o 10% zaliczce wpłaconej na sprzedawany towar. Zaliczka wpłacana jest przez inny podmiot gospodarczy, nie będący stroną w transakcji. Czy taka faktura wywołuje skutki podatkowe, tzn. czy firma kupująca może ją sobie zaksięgować (kupujący jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), a jeśli tak, to na jakich warunkach?"

Odpowiedź prawnika: Podpis faktury VAT przez nieupoważnionego

W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 maja 2004 r., niezbędne dane, jakie powinna zawierać faktura VAT obejmowały podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury oraz imiona i nazwiska tych osób. Również dopiero późniejsza nowelizacja ustawy o rachunkowości zniosła obowiązek uzyskiwania podpisów na fakturach VAT jako dowodach księgowych. Zatem w przypadku faktury VAT wystawionej w 2000 r., tak z punktu widzenia VAT, jak i ustawy o rachunkowości, faktura VAT dla swej prawidłowości powinna zawierać podpis osoby uprawnionej do jej otrzymania oraz wskazanie imienia i nazwiska tej osoby. W innym przypadku faktura taka jest wadliwa i jej ujęcie w ewidencjach VAT może być kwestionowane, w tym może być kwestionowane odliczenie VAT wynikającego z takiej faktury.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika