Podpis faktury VAT przez nieupoważnionego
Pytanie:
"W 2000 r. firma wysyła nieupoważnionego pracownika po odbiór faktur. Pracownik jest zatrudniony w spółce córce. Prezes kieruje spółką córką i spółką matką. Sprzedawca odmawia wydania faktur. Po rozmowach z szefem pracownik wysłany po odbiór faktur podpisuje je. Na fakturze nie ma pieczątki firmy kupującej (tej która odbiera fakturę) za to jest na niej zapis o 10% zaliczce wpłaconej na sprzedawany towar. Zaliczka wpłacana jest przez inny podmiot gospodarczy, nie będący stroną w transakcji. Czy taka faktura wywołuje skutki podatkowe, tzn. czy firma kupująca może ją sobie zaksięgować (kupujący jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), a jeśli tak, to na jakich warunkach?"
Odpowiedź prawnika: Podpis faktury VAT przez nieupoważnionego
W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 maja 2004 r., niezbędne dane, jakie powinna zawierać faktura VAT obejmowały podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury oraz imiona i nazwiska tych osób. Również dopiero późniejsza nowelizacja ustawy o rachunkowości zniosła obowiązek uzyskiwania podpisów na fakturach VAT jako dowodach księgowych. Zatem w przypadku faktury VAT wystawionej w 2000 r., tak z punktu widzenia VAT, jak i ustawy o rachunkowości, faktura VAT dla swej prawidłowości powinna zawierać podpis osoby uprawnionej do jej otrzymania oraz wskazanie imienia i nazwiska tej osoby. W innym przypadku faktura taka jest wadliwa i jej ujęcie w ewidencjach VAT może być kwestionowane, w tym może być kwestionowane odliczenie VAT wynikającego z takiej faktury.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?