Pomyłkowy przelew
Pytanie:
"Z konta firmowego pomyłkowo zostały wysłane pieniądze na konto bankowe osoby prywatnej. Nie znamy danych osobowych właściciela konta. W jaki sposób możemy uzyskać od banku informacje o danych osobowych właściciela konta, któremu przelaliśmy pomyłkowo pieniądze, w celu wystąpienia o zwrot pieniędzy. Czy powinniśmy i do jakiej instytucji (Sąd, Prokuratura, Inspektor Ochrony Danych Osobowych) zwrócić się o polecenie/ zezwolenie dla banku o udostępnienie danych osobowych właściciela konta. "
Odpowiedź prawnika: Pomyłkowy przelew
Przepisy prawa bankowego nie regulują w sposób szczegółowy zasad związanych z realizacją przelewu. Robią to odpowiednie umowy bankowe i regulaminy. Bank, osoby w nim zatrudnione oraz osoby, za których pośrednictwem bank wykonuje czynności bankowe, są obowiązane zachować tajemnicę bankową, która obejmuje wszystkie informacje dotyczące czynności bankowej, uzyskane w czasie negocjacji, w trakcie zawierania i realizacji umowy, na podstawie której bank tę czynność wykonuje. Wyjątki, przewidziane przepisami ustawy, nie dotyczą przy tym sytuacji opisanej w pytaniu. Tak, na drodze do uzyskania danych (imię, nazwisko, adres) bezpodstawnie wzbogaconego klienta banku stoi tajemnica bankowa. Regulamin bankowy powinien w zasadzie określać, jakie dane mają się znajdować na formularzu przelewu (czy wystarczy nr konta, czy też konieczne jest podanie imienia i nazwiska beneficjenta) i, które dane (nr konta czy nazwisko) są rozstrzygające albo, że w razie rozbieżności przelew nie będzie zrealizowany. Coraz częściej jednak regulaminy bankowe zawierają zapisy, zgodnie z którymi do dokonania przelewu jest wymagany tylko nr rachunku bankowego, wyłączając przy tym odpowiedzialność banku, gdy dane (nr rachunku) są błędne. W pierwszym przypadku, gdy konieczne było podanie nr rachunku i nazwiska, bank nie powinien dokonywać przelewu w razie rozbieżności tych danych bez porozumienia z klientem. Jeśli tak się stało, należy skorzystać z trybu reklamacyjnego w banku. W drugiej sytuacji, gdy wystarczający jest sam nr konta, również można złożyć reklamację, jednak nie jest wykluczone, że bank odmówi jej przyjęcia. W takim przypadku pozostanie złożenie pozwu do sądu o zwrot kwoty otrzymanej na zasadzie bezpodstawnego wzbogacenia, z wyjaśnieniem z czego wynika brak danych osoby pozwanej i żądaniem by sąd zwrócił się do banku o udostępnienie tych danych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?