Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Niniejsza informacja prawna zakłada, że wymieniona w stanie faktycznym premia jest premią, określoną w regulaminie wynagradzania, obowiązującym u danego pracodawcy.
Określenie charakteru przyznawanej pracownikowi premii na decydujące znaczenie dla ustalenie przysługujących pracownikowi praw.
Jeżeli premia regulaminowa ma charakter "stały" (czyli jej przyznanie nie jest uzależnione od osiągnięcia przez pracownika jakiś dodatkowych efektów), to jej całkowitego pozbawienie wymaga zmiany regulaminu wynagradzania a zatem także złożenia pracownikowi tzw. wypowiedzenia zmieniającego (wypowiedzenia warunków pracy i płacy). Jeżeli pracodawca nie złożył takiego oświadczenia, to należy przyjąć, że pracownikowi nie zostało prawidłowo wypłacone wynagrodzenie, za miesiąc w którym powyższa premia mu przysługiwała. W takim przypadku pracownik może w ciągu 3 lat wnieść do sądu pracy pozew o zapłatę.
Natomiast jeżeli premia regulaminowa ma charakter "uznaniowy" (czyli jej przyznanie zależy od spełnienia przez pracownika jakiś dodatkowych regulaminem określonych kryteriów), to pracodawca, uważając że pracownik tych że warunków nie spełnił, pomija wysokość premii w wynagrodzeniu pracownika i nie jest obowiązany do wcześniejszego powiadomienia go o tym fakcie. Jednakże kiedy pracownik z takim stanowiskiem pracodawcy się nie zgadza, może również dochodzić swoich praw przed sądem pracy.