Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 97 § 2 [1] i 99 kodeksu pracy pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa (Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia). W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. Pozew do sądu pracy można wnieść dopiero po zwróceniu się o sprostowanie świadectwa do pracodawcy. Koniecznie należy przestrzegać tego trybu i terminów, w przeciwnym wypadku dojdzie do naruszenia terminów, w których można zgłosić roszczenie. Należy też zwrócić uwagę, że pracodawca w zasadzie powinien sprostować świadectwo w ciągu 7 dni; w braku odpowiedzi (sprostowania lub odmowy sprostowania) pracodawcy w tym terminie należy złożyć pozew do sądu.
Ponadto pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie to przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi również podstawę do zmiany tego świadectwa. Może Pan więc skierować sam pozew o sprostowanie albo pozew o odszkodowanie oraz sprostowanie świadectwa pracy.