Prawa autorskie do hasła reklamowego

Pytanie:

Chodzi o hasło reklamowe "XXXXXXXXXXXXXXX" dla naszej firmy. W październiku 2005 pewien grafik stworzył dla nas layout (wygląd strony) w celach prezentacyjnych umieścił trochę tekstu m.in. "XXXXXXXXXXXXXXX". Dwa miesiące później całkowicie zmieniliśmy wygląd strony robił ją inny grafik, hasło zostało przeniesione na nowy layout. Czy mogę używać tego hasła reklamowego w sposób dowolny i czy "grafik" ma jakieś prawa do tego hasła?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Zgodnie z ustawą o prawie autorskim przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności. Utworem nie jest tylko zlepek słów. Utworem jest taki układ słów, który ma charakter indywidualny. Tym układem słów o charakterze indywidualnym może być między innymi hasło reklamowe. Jeśli wchodziło ono w zakres tworzonej strony, to jego wykorzystanie jest wykorzystaniem jednego z elementów utworu jakim jest strona internetowa. Z pewnością można powiedzieć, że prawa autorskie do tego hasła reklamowego przysługują twórcy, zwłaszcza, że stanowiło ono element strony, który został przez Państwa wykorzystany. Z układu strony wynika również, że hasło to stanowi istotny element Państwa strony internetowej, który od razu rzuca się w oczy. Ma to również znaczenie przy ustalaniu majątkowych prawa autorskich do stworzonego dzieła przez pierwszego grafika.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 19.4.2017

    Opłata reklamowa

    Opłata reklamowa może być wprowadzona, w drodze uchwały, przez radę danej gminy od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Kto ma płacić opłatę reklamową? Kiedy (...)

  • 17.7.2018

    Autorskie prawa osobiste na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej u.p.a.p.p.) nadaje autorom uprawnienia osobiste i majątkowe. Pierwsze z wyżej wymienionych mają za zadanie chronić więź twórcy z utworem. (...)

  • 11.10.2016

    Na czym polega nadzór autorski nad utworem?

    Prawo autorskie wprowadza tzw. nadzór autorski który dotyczy sposobu korzystania, rozpowszechniania utworu czy też tworzenia kopii.

  • 18.5.2016

    Czym jest utwór zależny?

    Sama definicja utworu zależnego zawarta jest w art. 2. ust. 1 i 2 z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.2006.90.631 z późn. zm.) – dalej „u.p.a.p.p.” (...)

  • 10.4.2012

    Przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich a VAT

    Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub (...)