Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 12a ustawy o zamówieniach publicznych zamówienie publiczne może być udzielone wyłącznie dostawcy lub wykonawcy, który został wybrany na zasadach określonych w niniejszej ustawie. Natomiast art. 144 stanowi, że zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub zmiany te są korzystne dla zamawiającego. Zmiana umowy dokonana z naruszeniem przepisu jest nieważna. Na równi ze zmianą treści umowy należy traktować ewentualne zmiany podmiotowe stron umowy. Zmiany takie należy uznać za dopuszczalne, jeżeli nie pociągają za sobą przeniesienia praw i obowiązków wykonawcy umowy na osobę trzecią. Mogłoby to prowadzić do sytuacji, gdy faktycznym wykonawcą umowy zostałaby osoba, której oferta w toku postępowania o zamówienie publiczne nie miałaby szans na wybór. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 13 stycznia 2004 r., sygn. akt V CK 97/03 zmiana podmiotowa umowy dokonana w następstwie przetargu, umożliwiająca przejęcie zamówienia publicznego przez podmiot nieuprawniony, jest nieważną czynnością prawną. Taka sytuacja w Pana przypadku nie zachodzi, albowiem nie dochodzi do przejęcia przetargu przez podmiot trzeci, lecz nadal jest on wykonywany w ramach działalności gospodarczej, która w formie aportu wniesiona została do spółki z o.o., zwłaszcza, że wspólnikiem spółki jest nadal prowadzący działalność gospodarczą. Działanie takie można uznać za niedopuszczalne i powodujące nieważność umowy, jeśli dotychczasowy kontrahent stał sie wspólnikiem mniejszościowym a tym samym mamy do czynienia nie z samym niewłaściwie nazywanym „przekształceniem” poprzez wniesienia aportu do spółki, lecz z przejęciem kontraktu przez osobę trzecią. Samo uzasadnienie orzeczenia idzie w tym kierunku, że umowa jest nieważna dopiero w momencie, gdy dochodzi do zmiany podmiotowej takiej, która wyłącza zamawiającego od wyboru. Zatem wniesienie przedsiębiorstwa do spółki z o.o. aportem może, ale nie musi być traktowane jako wyłączenie zamawiającego od wyboru i powodujące nieważność umowy o zamówienie publiczne na skutek niedopuszczalnego przekształcenia.