Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 7 ustawy o pracownikach samorządowych mianowanego pracownika samorządowego można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy u innego pracodawcy samorządowego albo na stanowisko urzędnicze w urzędzie w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, ze zmianami), w tej samej lub innej miejscowości. Przeniesienia dokonuje pracodawca samorządowy albo dyrektor generalny urzędu, w którym mianowany pracownik samorządowy ma być zatrudniony, w porozumieniu z pracodawcą samorządowym dotychczas zatrudniającym pracownika. Natomiast zgodnie z art. 7a ustawy, pracownika samorządowego, zatrudnionego na podstawie umowy o pracę, można, na jego wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy u innego pracodawcy samorządowego albo na stanowisko urzędnicze w urzędzie, o którym mowa powyżej, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu pracodawcy samorządowego, który dotychczas zatrudniał pracownika, i przemawia za tym szczególny interes służby cywilnej. Przeniesienia dokonuje pracodawca samorządowy albo dyrektor generalny urzędu, w którym pracownik samorządowy ma być zatrudniony, w porozumieniu z pracodawcą samorządowym dotychczas zatrudniającym pracownika.
Ustawa o pracownikach samorządowych, pod pojęciem pracodawcy samorządowego rozumie każdą jednostkę, w której zgodnie z art. 1 ustawy zatrudniani są pracownicy samorządowi. W rozumieniu ustawy odrębnym pracodawcą samorządowym będzie urząd gminy, a odrębnym gminna jednostka organizacyjna, czy zakład budżetowy. Zgodnie z ustawą, czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawców samorządowych dokonuje, zarówno w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, jak również w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego - wójt. Zatem, pomimo iż czynności w stosunku do obydwu jednostek wykonuje ta sama osoba, należy, naszym zdaniem uznać, że są to dwaj pracodawcy samorządowi, a w konsekwencji można zastosować art. 7 lub 7a ustawy.