Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Dodatek z tytułu stażu pracy przysługuje pracownikowi na podstawie odpowiednich zapisów zawartych w umowie o pracę, układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania. Pewnym grupom pracowników (co do zasady pracownikom sfery budżetowej) dodatek ten może przysługiwać z mocy prawa na podstawie obowiązujących ich aktów prawnych. Pracownik publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej jest zatrudnionym w jednostce sfery budżetowe, więc znajduje do niego zastosowanie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 30 lipca 1996 r. w sprawie zasad wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia. Zgodnie z art. 5 tej ustawy pracownikowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy następny rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i więcej latach pracy. Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia. Z rozporządzenia nie wynikają żadne szczególne wymagania co do rodzaju i stanowiska pracy, której wykonywanie daje prawo do dodatku z tytułu osiągniętego stażu pracy.