Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Niestety nie ma możliwości uniknięcia zapłaty akcyzy od sprzedaży tego samochodu. Po ostatnim wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości używane samochody z innych krajów UE nie będą już dyskryminowane i będą podlegały takiej samej akcyzie, jak krajowe.
Zgodnie z art. 80 ustawy o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Podatnikami akcyzy od samochodów są:
-
podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;
-
importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe należy przy tym rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:
-
w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu;
-
w przypadku importu - z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego;
-
w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Art. 81 ww. ustawy stanowi zaś, iż podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, są obowiązane:
-
po przywozie na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego;
-
dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.
Z tak określonego zakresu podmiotowego opodatkowania akcyzą samochodów osobowych wynika, że opodatkowaniu podlega sprzedaż samochodu osobowego na terenie kraju przed jego pierwszą rejestracją wraz z czynnościami traktowanymi przez ustawę o podatku akcyzowym jako sprzedaż na terenie kraju (art. 4 ust. 2 ustawy) oraz import i nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu. Przepis art. 80 ust. 2 nie wymienia wśród podatników akcyzy od samochodów podmiotów dokonujących dostaw wewnątrzwspólnotowych tychże samochodów, w związku z powyższym dostawa wewnątrzwpólnotowa samochodów osobowych nie podlega akcyzie.
Według zaś art. 4 ust. 2 za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również:
-
przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
-
przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
-
zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;
-
wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;
-
wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;
-
darowiznę wyrobów akcyzowych;
-
wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;
-
świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;
-
zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;
-
zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.
Odnośnie podatników, którzy zapłacili w Polsce zawyżony podatek od sprowadzanych z innych krajów UE samochodów używanych, Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził ostatnio, że "zwrotowi podlegają jedynie kwoty podatku akcyzowego przewyższające to, co odpowiada rezydualnemu podatkowi zawartemu w cenie krajowego, podobnego używanego samochodu" (nr sprawy C-313/05). ETS stwierdził też, że podatek akcyzowy nie jest cłem przywozowym ani opłatą o skutku równoważnym, zakazanymi przez art. 25 Traktatu o WE. Wyrok nie daje podstawy do niepłacenia podatku akcyzowego, tym bardziej, iż od 1 grudnia 2006 r. w przypadku samochodów starszych niż 2 lata kwestionowany sposób ustalania stawki według wzoru z rozporządzenia (wzrostu stawki wraz z wiekiem pojazdu) nie znajduje już zastosowania.