Radny powiatu jako sekretarz gminy
Pytanie:
"Mężczyzna został wybrany w wyborach samorządowych do rady powiatu. Już po wyborze otrzymał propozycję zatrudnienia na stanowisku zastępcy wójta lub sekretarza w jednej z gmin powiatu, którego jest radnym. Mężczyzna ma wyższe wykształcenie, należy do partii politycznej i pracuje w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (przez pewien czas pracował na kierowniczym stanowisku). Nigdy przedtem nie pracował w samorządzie. Mężczyzna skłonny jest zrezygnować z członkostwa w partii jednak chciałby zachować mandat radnego powiatu. Czy w tej sytuacji istnieje jakakolwiek możliwość podjęcia przez mężczyznę pracy na którymś z w/w stanowisk przy jednoczesnym zachowaniu mandatu radnego? (zależy mi na szczegółowej podstawie prawnej)"
Odpowiedź prawnika: Radny powiatu jako sekretarz gminy
Z art. 27 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r., Nr 142 poz. 1591) wynika, że funkcji wójta lub zastępcy wójta nie można łączyć z:
a) funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie
b) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta,
c) zatrudnieniem w administracji rządowej
d) mandatem posła lub senatora
Przepis ten wyraźnie zabrania łączenia stanowiska zastępcy wójta z członkostwem w organie jednostek samorządu terytorialnego. Za członka organu jednostek samorządu terytorialnego należy uważać radnych gminy, powiatu, zarządu powiatu, sejmiku województwa oraz zarządu województwa. W związku z tym radny powiatu nie będzie mógł pełnić funkcji zastępcy wójta, ani w gminie należącej do tego powiatu ani w żadnej innej gminie.
Z kolei na stanowisku sekretarza gminy, powiatu i województwa może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach lub osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2, oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych. Art. 2 dotyczy takich jednostek jak:
-
urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne
-
starostwa powiatowe oraz powiatowe jednostki organizacyjne
-
urzędy gmin, jednostki pomocnicze gmin oraz gminnych jednostek i zakładów budżetowych
-
biura (ich odpowiednicy) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki
-
biura (ich odpowiednicy) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego (art. 5 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych, Dz. U. 2008 r., Nr 223 poz. 1458).
Zatrudnienie sekretarza podlega procedurze naboru. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny. Natomiast przepis ten jest zawarty w rozdziale 2 zatytułowanym „Nawiązanie z pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie umowy o pracę stosunku pracy i zmiana tego stosunku pracy”. Skoro więc procedura naboru ma obowiązkowy charakter wobec wszystkich pracowników na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, dlatego sekretarze również są nią objęci (por. A. Giedrewicz-Niewińska, Nowe przepisy…). Z przepisów ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że radny może pozostawać w stosunku pracy, jednak wiąże się to z pewnymi zakazami np. art. 23 usp. W naszej ocenie nie ma przeszkód w łączeniu funkcji sekretarza gminy i radnego powiatu. Wynikałoby to również z uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 16 września 2004 r., sygn. II SA/Bk 371/2004, w którym sąd stwierdził, że do odwołania sekretarza gminy, będącego radnym powiatu potrzebna jest uprzednia zgoda rady powiatu, odmowa wyrażenia takiej zgody powoduje, iż uchwała rady gminy w sprawie odwołania sekretarza, jako sprzeczna z prawem (art. 22 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym) jest nieważna na mocy art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
W przypadku kandydowania na stanowisko sekretarza gminy koniecznym stanie się rezygnacja z przynależności do partii politycznych, zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?