Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 104 § 1 kodeksu pracy, regulamin pracy wprowadza się, jeżeli w zakresie organizacji i porządku w procesie pracy nie obowiązują w zakładzie pracy postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników. Jednocześnie przepisy kodeksu pracy nie przewidują w tym zakresie żadnego konkretnego terminu. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że z chwilą zatrudnienia 20 pracownika pracodawca powinien sporządzić regulamin. Przepisy nie przewidują okresu po zatrudnieniu 20 pracownika, w którym brak w postaci regulaminu pracy można uzupełnić bez narażenia się na zarzut działania niezgodnego z prawem pracy.
Dlatego wyjściem najbezpieczniejszym będzie sporządzenie regulaminu lub jego wprowadzenie w okresie, gdy pracodawca jeszcze faktycznie nie zatrudnia lecz jedynie zamierza powiększyć liczbę pracowników. Wtedy, z chwilą aktualizacji obowiązku wprowadzenia regulaminu pewnym jest, że pracodawca nie będzie posądzony o naruszenie przepisów prawa pracy. Należy jednocześnie pamiętać, że regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.