Roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową

Pytanie:

"W dniu 6 stycznia 2009 r. kupiłam (osoba fizyczna) akumulator. Właściciel sklepu dał mi paragon -odmówił wydania gwarancji pisemnej - stwierdził,że paragon to jest gwarancja i wystarczy. Zażądał też ode mnie mojego starego akumulatora; dałam mu go, na co nie otrzymałam żadnego dowodu na piśmie, że go otrzymał. W dniu 2 lutego 2009 r. akumulator padł. Chciałam odpalić samochód nawet lampki w samochodzie się nie zaświeciły. Podłączyłam inny akumulator i mój samochód odpalił. Poinformowałam sprzedawcę o fakcie, że akumulator jest wadliwy i że chcę otrzymać zwrot pieniędzy za niego. Odpowiedział mi,że nie wyda mi pieniędzy za akumulator - może jedynie ten akumulator reklamować u producenta. Zażądał też, ażebym podjechała do niego (przy sklepie ten sprzedawca prowadzi warsztat samochodowy). On sprawdzi czy mój samochód nie pobiera za dużo prądu, bo jeżeli tak to mi nie uwzględni reklamacji. Czy sprzedawca prawnie zobowiązany był do wydania mi gwarancji na piśmie? Czy miał prawo domagać się ode mnie mojego starego akumulatora? Jeżeli tak czy powinnam dostać na to jakiś dowód oddania go na piśmie? Czy należała mi się z tego tytułu jakaś zniżka w cenie? Czy jeżeli nie minął jeszcze miesiąc od zakupu akumulatora - sprzedawca zgodnie z literą prawa musi mi oddać pieniądze za wadliwy akumulator? Czy wydać mi na to konto inny nowy akumulator? (stary mu oddałam a nowy jest wadliwy) Czy sprzedawca ma prawo żądać ode mnie ażebym mu podstawiła mój samochód, ażeby ten mógł zobaczyć czy moje auto nie pobiera za dużo prądu (czuję, że chce mnie oszukać...)? Jak zabezpieczyć się prawnie, ażeby mieć dowód na to, że złożyłam reklamacje? I jak po kolei postępować ażeby dochodzić swoich praw?"

Odpowiedź prawnika: Roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową

Zakładamy, że zakupu dokonała Pani w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą lub zawodową. Zastosowanie znajdą przepisy ustawy o szczególnych warunkach zakładu konsumenckiej (u.s.w.s.k.).

Udzielenie kupującemu gwarancji, czy to przez sprzedawcę, czy to producenta lub inny podmiot, nie jest wymagane przez prawo (art. 13 u.s.w.s.k.).

Obowiązek przyjęcia zużytego akumulatora przy sprzedaży nowego wynika z art. 20 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Niewykonanie tego obowiązku jest karane grzywną (art. 38 ustawy). Jeżeli kupujący nie przekaże starego akumulatora, sprzedający jest obowiązany do pobrania opłaty depozytowej w wysokości 30 zł  za sztukę. Wówczas jednak ma on obowiązek w terminie 30 dni od daty sprzedaży akumulatora kwasowo-ołowiowego, przyjąć zużyty akumulator i zwrócić opłatę depozytową (art. 20 ust. 2-3 i art. 21 ustawy). Ustawa nakazuje sprzedawcy oznaczenie na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym wysokości pobranej opłaty. Milczy jednak o pokwitowaniu odbioru starego akumulatora. Nie można wykluczyć powołania się na art. 462 kodeksu cywilnego, który upoważnia dłużnika do żądania pokwitowania spełnienia świadczenia, jednak nie jest to wniosek oczywisty, skoro zwrot akumulatora wynika z realizacji publicznoprawnego obowiązku, nałożonego na sprzedawcę. 

W odniesieniu do ewentualnych roszczeń związanych z wadami akumulatora, istotne jest zbadanie, czy towar jest niezgodny z umową, to znaczy czy nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju (art. 4 ust. 3 u.s.w.s.k.). W przypadku akumulatora samochodowego istotne będą jego właściwości pozwalające na odpowiednie zasilanie pojazdu. W razie stwierdzenia niezgodności, kupujący może w pierwszej kolejności domagać się nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy, a dopiero jeśli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, kupujący może żądać obniżenia ceny lub od umowy odstąpić (art. 8 u.s.w.s.k.). Odstąpienie od umowy wiąże się ze zwrotem wzajemnych świadczeń stron (art. 494 k.c.).

Podsumowując, pierwszym krokiem powinno być zgłoszenie reklamacyjne, obejmujące żądanie naprawienia towaru lub wymiany na nowy, zgodny z umową.

Widoczne jest jednak, że na tle zgodności towaru z umową powstał spór, skoro sprzedawca chce zbadać, czy problemy wynikają z cech sprzedanego akumulatora, czy Pani samochodu. Ustawa nie nakłada obowiązku umożliwienia sprzedawcy wykonania takich „badań". Ewentualne ustalenia sprzedawcy nie są tu wiążące w tym znaczeniu, że jeżeli zdecydowałaby się Pani dochodzić swoich praw w sądzie powszechnym lub polubownym, kwestia zgodności towaru z umową będzie przedmiotem postępowania dowodowego i zapewne na tę okoliczność będzie powołany przez sąd biegły.

Dowodem złożenia reklamacji może być potwierdzenie przyjęcia reklamacji na kopii zgłoszenia reklamacyjnego. Z uwagi na bieg terminów wiążących się z dochodzeniem roszczeń (zwłaszcza 14-dniowego terminu na ustosunkowanie się do reklamacji przez sprzedawcę) wskazane jest uwzględnienie na potwierdzeniu daty przyjęcia reklamacji. Inną formą może być wysłanie zgłoszenia poleconym listem za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Również wtedy należy pozostawić dla siebie kopię.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika