Rozkład czasu pracy i lista obecności
Pytanie:
"Jestem dyrektorem samorządowej instytucji kultury funkcjonującej na zasadach przedsiębiorstwa państwowego. Jestem zatrudniony na podstawie powołania. Mój zwierzchnik nie określił w żaden sposób godzinowego rozkładu czasu mojej pracy. Czy zatem można przyjąć, iż mogę określić go samodzielnie? Czy mam obowiązek podpisywać listę obecności w pracy? Dodam, iż mój zwierzchnik nie wyraził takiej woli. "
Odpowiedź prawnika: Rozkład czasu pracy i lista obecności
Zasadniczo, jeśli w zakładzie pracy pracodawca wprowadził listę obecności, to należałoby uznać, że pracownik powinien ją podpisywać. Przepisy nie tyle przewidują listę obecności, co ewidencję czasu pracy, którą powinien prowadzić pracodawca. Pracodawca ma obowiązek prowadzić ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Pracodawca udostępnia tę ewidencję pracownikowi, na jego żądanie. W stosunku do pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy, pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej nie ewidencjonuje się godzin pracy. Pomijając powyższe pracodawca może zobowiązać pracowników do podpisywania się na takiej liście. Z opisu sytuacji nie wynika czy pracodawca Pana zobowiązał do podpisywania tej listy. Naszym zdaniem, można domniemywać, że obowiązek ten dotyczy wszystkich pracowników – także Pana. Chyba najwłaściwszym będzie zwrócenie się do zwierzchnika z prośbą o określenie Pana obowiązków w tym zakresie.
Odnosząc się jeszcze do tego, co Pan napisał o godzinach pracy, a raczej braku ich określenia. Nie wiemy, czy instytucja, w której Pan pracuje otwarta jest w określonych godzinach (wtedy można domniemywać, że obowiązują Pana te godziny) czy nie. Jeśli warunki Pana pracy nie zostały określone, to bez zgody pracodawcy nie może ich pan sobie samodzielnie ustalać. Powinien Pan zwrócić się do pracodawcy o wskazanie tych warunków. Można zastosować tu odpowiednio art. 29 § 3 kodeksu pracy, zgodnie z którym Pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:
-
obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
-
częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
-
wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
-
obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
-
układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Jeśli pracodawca będzie unikał przekazania informacji o warunkach pracy, może Pan skorzystać z powództwa o ustalenie treści stosunku pracy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?