Rozliczenie transakcji z portalem internetowym
Pytanie:
"PYTANIE PODATKOWE Mamy zamiar nawiązania współpracy z portalem internetowym (typu Groupon, Gruper), który umożliwia sprzedaż dużej ilości jednorodnych usług firm zlecających (hoteli, restauracji, gabinetów kosmetycznych). Otrzymaliśmy ofertę współpracy z takiego portalu i mamy wątpliwości co do zasad rozliczeń. Firma, której oferta ma być wystawiona na sprzedaż musi zastosować bardzo duży upust (ponad 50%) od swojej ceny wyjściowej. Z kolei, wystawiona, niższa cena detaliczna jest dzielona na dwie, teoretyczne równe części, czyli teoretycznie po 50% otrzymuje oferent, a 50% Groupon. Faktycznie, Groupon dolicza do swoich 50% jeszcze podatek VAT. Dla oferenta zostaje 38,5%. Ponadto, klienci kupują na portalu kupony, płacąc od razu kartą. Oferenci otrzymują zapłatę tylko wtedy, gdy klienci zgłoszą się do nich z kuponem. W innym przypadku klientowi przepada bon, a oferent nie otrzymuje zapłaty. Całość pieniędzy za niezrealizowane bony zostaje w Grouponie. Czy wystawiona na Grouponie cena detaliczna, która z definicji jest ceną brutto, może w 50% - jako prowizja należna Grouponowi - dla potrzeb rozliczeń, zmienić swój charakter na cenę netto? Oczywiście, pozostała część ceny jest traktowana jako detaliczna, klient nie dopłaca VAT. Czy pieniądze pozostające w Grouponie za niezrealizowane kupony można potraktować jako przychód nienależny, choćby w części jaka przepada klientowi za niezrealizowane bony lub oferentowi, którego usługi wystawiono na sprzedaż?"
Odpowiedź prawnika: Rozliczenie transakcji z portalem internetowym
Kwestia wzajemnych rozliczeń przy opisanych w pytaniu transakcjach zależy od postanowień umownych. Dotyczy to też podziału wynagrodzenia pomiędzy oferenta, a podmiot pośredniczący w sprzedaży usługi. Podmiot pośredniczący zapewne wychodzi z założenia, że VAT, który dolicza do swojej usługi i tak będzie u oferenta podlegał odliczeniu, a zatem nie będzie faktycznym obciążeniem dla oferenta. Tak rzeczywiście będzie w większości przypadków.
Odnośnie natomiast rozliczenia pieniędzy pozostających u pośrednika za niezrealizowane kupony, to również zapewne reguluje to umowa. Pośrednik wychodzi prawdopodobnie z założenia, że skoro nie doszło do realizacji kuponu, to oferent nie poniósł kosztów świadczenia usługi, więc żadna forma wynagrodzenia mu się nie należy. Jednocześnie klient zapewne poprzez regulamin akceptuje, że o ile zakupi kupon i go nie wykorzysta to wpłacone środki przepadają. Trudno zatem mówić o przychodzie nienależnym.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?