Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Art 35 tego aktu stanowi, iż niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. Rozprawa administracyjna natomiast jest tylko jedną z form (obok postępowania gabinetowego) postępowania wyjaśniającego. Organ administracyjny przeprowadzający rozprawę zobowiązany jest do stosowania się do terminów wskazanych w kodeksie postępowania administracyjnego (tych wyżej wspomnianych). Organ administracji powinien przeprowadzić rozprawę w każdym przypadku, gdy zapewni to przyśpieszenie lub uproszczenie postępowania bądź osiągnięcie celu wychowawczego albo gdy wymaga tego przepis prawa. Organ administracji powinien przeprowadzić rozprawę także wtedy, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów stron oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin. Do obowiązków organu administracyjnego należy - pośród innych - wezwanie stron, świadków i biegłych do stawienia się na rozprawę oraz strony do złożenia koniecznych wyjaśnień, dokumentów i innych dowodów. Na rozprawie strony mogą składać wyjaśnienia, zgłaszać żądania, propozycje i zarzuty oraz przedstawiać dowody na ich poparcie. Strony mogą także wypowiadać się co do wyników postępowania dowodowego.