Rozwiązanie spółki cywilnej a kwestie podatkowe

Pytanie:

"Spółka cywilna składa się z 2 współwłaścicieli. Jeden z nich rezygnuje z działalności w tej spółce. Drugi chciałby prowadzić dalej działalność. Jak ma się odbyć rezygnacja ze współpracy w spółce tego współwłaściciela, który chce zrezygnować? W spółce są pewne środki trwałe, które jeszcze się amortyzują. Inne środki trwałe, które są już zamortyzowane. Co ma zrobić przedsiębiorca, który chce dalej prowadzić działalność? Czy może prowadzić działalność pod tą samą nazwą i z tym samym NIP VAT? Czy musi składać nowe dokumenty w urzędzie skarbowym, dostać nowy REGON i NIP VAT? Gdzie zgłosić o rozwiązaniu spółki i na jakich formularzach? Co ze środkami trwałymi zamortyzowanymi i nie zamortyzowanymi? "

Odpowiedź prawnika: Rozwiązanie spółki cywilnej a kwestie podatkowe

W przypadku wystąpienia jednego ze wspólników z dwuosobowej spółki cywilnej spółka ta ulega z mocy prawa rozwiązaniu. Wiąże to z obowiązkiem zawiadomienia urzędu skarbowego o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych (wzór VAT-Z) oraz dokonania remanentu likwidacyjnego na gruncie VAT. Oznacza to również obowiązek dokonania aktualizacji wpisów w ewidencji działalności gospodarczej.

Konieczne będzie również sporządzenie spisu z natury na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (na dzień rozwiązania spółki). O zamiarze dokonanie takiego spisu należy co najmniej siedem dni przed jego dokonaniem (na piśmie) zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego (nie ma obowiązującego wzoru takiego zawiadomienia). Do takiego zawiadomienia warto dołączyć zawiadomienie o rezygnacji prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej (wspólnik kończący działalność gospodarczą dodatkowo – zawiadomienie o likwidacji działalności gospodarczej). Sporządzenie remanentu u podatnika niekontynuującego działalności gospodarczej służy ustaleniu przychodu z likwidacji działalności gospodarczej. U podatnika kontynuującego działalność przychód taki nie powstanie.

Remanentem na gruncie podatku VAT objęte zostaną także środki trwałe (zbycie przez jednego wspólników wszelkich towarów objętych takim remanentem jest przez 12 miesięcy zwolnione z podatku VAT). Na gruncie podatku dochodowego remanent środków trwałych nie obejmuje (obejmuje jedynie towary handlowe oraz wyposażenie).

Jeśli chodzi o możliwość kontynuacji działalności pod tą samą nazwą to możliwość taka jak najbardziej istnieje. Nie ma natomiast możliwości kontynuowania działalności przy wykorzystaniu numeru NIP spółki. Konieczne jest również uzyskanie nowego numeru REGON (dotychczasowy jest numerem spółki).

Wspólnik kontynuujący działalność gospodarczą powinien również najprawdopodobniej zarejestrować się jako podatnik VAT (najprawdopodobniej, gdyż może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego; druk VAT-R). Nie ma w takim przypadku konieczności składania wniosku o nowy NIP, należy posługiwać się własnym (osoby fizycznej) numerem identyfikacji podatkowej, koniecznie jest natomiast złożenie formularza aktualizacyjnego NIP-2.

Jeśli chodzi o środki trwałe to decydujące znaczenie mają decyzje podjęte przy rozwiązaniu spółki. Może być tak, że środki te pozostawione zostaną wspólnikowi kontynuującemu prowadzenie działalności gospodarczej. W takim przypadku ma on prawo kontynuowania amortyzacji niezamortyzowanych środków trwałych.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika