Sobota jako dzień pracy
Pytanie:
"W firmie, w której pracuję podjęto decyzję o pracy w jedną, określoną sobotę miesiąca. Wynika to z 42-godzinnego tygodnia pracy, co w skali miesiąca (przy pięciodniowym tygodniu pracy) daje dodatkowy dzień do odpracowania. Czy pracownik może domagać się dnia wolnego w innym terminie z powodu pracy w dniu ustawowo wolnym? Czy w tym wypadku należy traktować sobotę jako obowiązkowy dzień pracy?"
Odpowiedź prawnika: Sobota jako dzień pracy
Nowe przepisy prawa pracy wprowadziły w maju tego roku pięciodniowy tydzień pracy przy 42 - godzinnej tygodniowej normie. Norma ta ma być zachowana w przyjętym w zakładzie okresie rozliczeniowym, nie przekraczającym trzech miesięcy. Znaczy to, że jeśli np. w zakładzie obowiązuje miesięczny okres rozliczeniowy to wszelka praca ponad podaną wyżej normę jest pracą w godzinach nadliczbowych. Chyba, że pracownikowi zaproponowano inny dzień wolny. I jeszcze jedno to, że obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy nie oznacza, że sobota jest obowiązkowo dniem wolnym od pracy. W regulaminie można ustalić, że pracujemy od poniedziałku do soboty a np. wtorek jest wolny.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?