Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Nie ma przepisu, który wprost nakazywałby spółce z o.o. zawarcie z bankiem umowy dotyczącej prowadzenia rachunku bankowego. W obowiązującym stanie prawnym brak takiego rachunku może jednak uniemożliwić spółce funkcjonowanie. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zgodnie z którym dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
-
stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
-
jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.
Zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera m.in. wykaz rachunków bankowych. Podobne dane należy wskazać w zgłoszeniu płatnika ubezpieczenia społecznego. W obu przypadkach dane zgłoszone organowi (a więc i numer rachunku) należy aktualizować.
Ponadto zapłata składek na ZUS przez płatnika jak również podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów ma następować w formie polecenia przelewu.