Sprawozdania o zużytym sprzęcie elektronicznym
Pytanie:
"Firma sprowadzająca od producenta z Niemiec poniżej 10 sztuk części sprzętu elektronicznego w roku. Czy firma podlega obowiązkom wynikającym z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (składanie sprawozdań, opłaty, umowa z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego)? Czy sprzęt elektroniczny zakupiony w Niemczech nie bezpośrednio u producenta, lecz w firmie sprzedającej sprzęt, należy również wykazywać w w/w sprawozdaniach?"
Odpowiedź prawnika: Sprawozdania o zużytym sprzęcie elektronicznym
Przepisy wspomnianej w pytaniu ustawy stosuje się do:
-
sprzętu wyprodukowanego i wprowadzonego na terytorium kraju;
-
sprzętu wprowadzonego na terytorium kraju w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia;
-
zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu, o którym mowa w pkt 1 i 2.
Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym importem jest przywóz sprzętu z terytorium państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej w celu wprowadzenia na terytorium kraju. Natomiast przez wewnątrzwspólnotowe nabycie rozumie się przywóz sprzętu z terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Niemiec) w celu wprowadzenia na terytorium kraju. Wprowadzenie sprzętu to wprowadzenie sprzętu na terytorium kraju, które następuje:
-
z dniem wydania z magazynu sprzętu, w celu wprowadzenia go do obrotu - w przypadku sprzętu wyprodukowanego w kraju,
-
z dniem dopuszczenia sprzętu do obrotu na terytorium kraju z przeznaczeniem na rynek krajowy - w przypadku importu tego sprzętu,
-
z dniem wystawienia faktury potwierdzającej wewnątrzwspólnotowe nabycie albo, jeżeli nie jest wystawiana - z dniem dopuszczenia sprzętu do obrotu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Wprowadzający sprzęt jest przedsiębiorca, który:
-
produkuje i sprzedaje pod własnym oznaczeniem sprzęt,
-
sprzedaje pod własnym oznaczeniem sprzęt wyprodukowany przez innego przedsiębiorcę,
-
prowadzi działalność związaną z importem lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem sprzętu.
Wprowadzający (wprowadzenie związane z prowadzeniem działalności związanej z wewnątrzwspólnotowym nabyciem – z uwagi na nieokreślenie o jaką działalność chodzi nie wiemy, czy są Państwo podmiotem wprowadzającym sprzęt) sprzęt jest obowiązany do sporządzenia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, w terminie do 15.
dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym nastąpiło wprowadzenie sprzętu, sprawozdania o ilości i masie wprowadzonego sprzętu, z podziałem na grupy i rodzaje sprzętu, z wyszczególnieniem danych o rodzaju i masie baterii i akumulatorów stosowanych na potrzeby działania sprzętu. Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych jest obowiązany do zorganizowania i sfinansowania odbierania od prowadzących punkty zbierania zużytego sprzętu, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych.Od 1 października 2006 r. wprowadzający sprzęt będzie obowiązany zapewnić sieć zakładów przetwarzania o zdolnościach przetwórczych umożliwiających przetworzenie zebranego zużytego sprzętu, obejmującą terytorium kraju. Zapewnienie sieci zakładów przetwarzania, odbywa się na podstawie umów z prowadzącymi zakłady przetwarzania.
Również jeśli są Państwo (jak już zaznaczono) wprowadzającym sprzęt będziecie zobowiązani do ponoszenia opłat w razie nie osiągnięcia określonego poziomu odzysku. Opłata ta jest przewidziana po wejściu przepisów w życie (1 stycznia 2008 r.).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?