Co powinno zawierać sprawozdanie zarządu z działaności spółki
Pytanie:
"Krajowy Rejestr Sądowy odrzucił sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową) za ubiegły rok z adnotacją, że brakuje sprawozdania zarządu z działalności spółki. Co powinno zawierać takie sprawozdanie? Czy istnieje jakiś wzór dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?"
Odpowiedź prawnika: Co powinno zawierać sprawozdanie zarządu z działaności spółki
Sprawozdanie z działalności spółki z o.o. (a także spółki akcyjnej, spółki komandytowo-akcyjnej, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielni czy przedsiębiorstwa państwowego) musi zawierać istotne informacje dotyczące stanu majątkowego i sytuacji finansowej spółki. W sprawozdaniu należy ocenić efekty uzyskiwane przez spółkę oraz wskazać czynniki ryzyka i opisać zagrożenia. Przepisy ustawy o rachunkowości nie zawierają wzoru sprawozdania, lecz określają, jakie informacje w szczególności powinny zostać zamieszczone w sprawozdaniu z działalności. Sformułowanie w szczególności oznacza, że w danej sytuacji może być konieczne zamieszczenie również innych informacji, jeżeli jest to potrzebne dla kwestii opisanych powyżej. Sprawozdanie z działalności powinno więc w szczególności zawierać informacje o:
-
zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego,
-
przewidywanym rozwoju jednostki,
-
ważniejszych osiągnięciach w dziedzinie badań i rozwoju,
-
aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej,
-
nabyciu udziałów (akcji) własnych, a w szczególności celu ich nabycia, liczbie i wartości nominalnej, ze wskazaniem, jaką część kapitału zakładowego reprezentują, cenie nabycia oraz cenie sprzedaży tych udziałów (akcji) w przypadku ich zbycia,
-
posiadanych przez jednostkę oddziałach (zakładach),
-
instrumentach finansowych w zakresie ryzyka (zmiany cen, ryzyka kredytowego, istotnych zakłóceń przepływów środków pieniężnych oraz utraty płynności finansowej, na jakie narażona jest jednostka) oraz przyjętych przez jednostkę celach i metodach zarządzania ryzykiem finansowym, łącznie z metodami zabezpieczenia istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń.
Sprawozdanie z działalności powinno również obejmować wskaźniki finansowe i niefinansowe, łącznie z informacjami dotyczącymi zagadnień środowiska naturalnego i zatrudnienia, a także dodatkowe wyjaśnienia do kwot wykazanych w sprawozdaniu finansowym, jeżeli jest to potrzebne dla oceny sytuacji spółki.
Warto też podkreślić, że sprawozdanie z działalności spółki powinno zostać sporządzone w sposób uporządkowany, przejrzysty, prawdziwy i kompletny. Zarząd powinien sporządzić sprawozdanie w sposób świadczący o tym, że obiektywnie przedstawiono istotne fakty i ocenę zarządu co do kondycji i możliwości rozwoju spółki.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?