Termin wprowadzenia regulaminu pracy

Pytanie:

Prowadzę małą firmę, w roku ubiegłym zatrudniałem 3 pracowników. Stan pracowników na dzień 31.01.2007r. wyniósł 15 osób. Będę jeszcze zatrudniał pracowników. Na koniec lutego może będzie w zatrudnieniu około 20 lub więcej pracowników. Kiedy mam obowiązek utworzyć regulamin pracy i wynagradzania? Czy w momencie zatrudnienia powyżej 20 pracowników czy dopiero od stycznia 2008roku?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Zgodnie z art. 104 § 1 kodeksu pracy, regulamin pracy wprowadza się, jeżeli w zakresie organizacji i porządku w procesie pracy nie obowiązują w zakładzie pracy postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników. Jednocześnie przepisy kodeksu pracy nie przewidują w tym zakresie żadnego konkretnego terminu. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że z chwilą zatrudnienia 20 pracownika pracodawca powinien sporządzić regulamin. Przepisy nie przewidują okresu po zatrudnieniu 20 pracownika, w którym brak w postaci regulaminu pracy można uzupełnić bez narażenia się na zarzut działania niezgodnego z prawem pracy.

Dlatego wyjściem najbezpieczniejszym będzie sporządzenie regulaminu lub jego wprowadzenie w okresie, gdy pracodawca jeszcze faktycznie nie zatrudnia lecz jedynie zamierza powiększyć liczbę pracowników. Wtedy, z chwilą aktualizacji obowiązku wprowadzenia regulaminu pewnym jest, że pracodawca nie będzie posądzony o naruszenie przepisów prawa pracy. Należy jednocześnie pamiętać, że regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 8.12.2004

    Co to jest regulamin pracy i kiedy należy go przygotować?

    Regulamin pracy wprowadza się, jeżeli w zakresie organizacji i porządku w procesie pracy nie obowiązują w zakładzie pracy postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia co najmniej (...)

  • 9.10.2018

    Ewidencja czasu pracy - jak prowadzić ewidencję czasu pracy?

    Zgodnie z Kodeksem pracy, czas pracy jest to czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Systemy i rozkłady (...)

  • 8.12.2004

    Zadaniowy czas pracy

    Zgodnie z art. 140 znowelizowanego Kodeksu pracy zadaniowy czas pracy można wprowadzić w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy. W ustaleniu tym (...)

  • 18.4.2017

    Porzucenie pracy - Jakie są konsekwencje porzucenia pracy?

    Obecnie porzucenie pracy nie jest w sposób szczególny uregulowane w polskim systemie prawnym jednak porzucenie pracy stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, (...)

  • 27.11.2015

    Jak prawidłowo udostępnić regulamin sklepu internetowego?

    Jedną z podstawowych operacji jakie wykonujemy przy okazji dokonywania zakupów w sklepach jest kliknięcie checkbox’a „akceptuję regulamin”. Regulamin taki zwykle jest dostępny (...)