Ulotki i cenniki a oferta

Pytanie klienta:

""W jakim celu firmy umieszczają na swoich ulotkach, cennikach, itp klauzulę o następującym brzmieniu: Niniejsza oferta, nie jest ofertą handlową w rozumieniu Kodeksu Cywilnego?""

Odpowiedź prawnika:

Zastrzeżenie, że dana oferta nie jest ofertą (przymiotnik "handlowa" nie występuje w kodeksie cywilnym w odniesieniu do oferty, nie rozróżnia się ofert handlowych i niehandlowych) w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, oznacza, że nie można do niej stosować reguł tam zawartych. Zgodnie z jedną z tych reguł,  osoba, która otrzymała ofertę może ją przyjąć i  w ten sposób zawrzeć umowę. Nie jest wtedy potrzebne dodatkowe oświadczenie woli podmiotu, który wystosował ofertę.  Cel umieszczenia opisanego w pytaniu zastrzeżenia polega przede wszystkim na tym, by uniemożliwić zawarcie umowy w ten sposób. Kodeks cywilny zawiera co prawda przepis, zgodnie z którym ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy. Zastrzeżenie pozwala jednak uniknąć wszelkich wątpliwości.