Ustalenie wartości użytkowej gruntów
Pytanie:
"Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych wprost odsyła do art. 28 ust 5 w/w ustawy, który wymaga dla ustalenia aktualnej wartości użytkowej gruntów przedłożenia dwóch odrębnych opinii rzeczoznawców. Jaki rzeczoznawca może wykonać taką opinię? Czy musi posiadać specjalne uprawnienia? Czy wystarczy ukończenie odpowiednich studiów o kierunku rolnym i praktyka? Czy jakaś ustawa określa minimalny okres praktyki? "
Odpowiedź prawnika: Ustalenie wartości użytkowej gruntów
Przepisy ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie precyzują jaki rzeczoznawca ma sporządzić opinię w przedmiocie ustalenia rozmiaru wartości użytkowej gruntu. Zasadnym jest zatem sięgnięcie po rozwiązania przewidziane w ustawie o gospodarce nieruchomościami (dalej ugn). Art. 174 ust. 3 wskazanej ustawy stanowi, że określania wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością dokonuje rzeczoznawca majątkowy.
Aby zostać rzeczoznawcą majątkowym konieczne jest spełnianie wymogów, które stawia art. 177 ust. 1 ugn.
Art. 177. 1. Uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości nadaje się osobie fizycznej, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;
3) posiada wyższe wykształcenie magisterskie;
4) ukończyła studia podyplomowe w zakresie wyceny nieruchomości;
5) odbyła praktykę zawodową w zakresie wyceny nieruchomości;
6) przeszła z wynikiem pozytywnym postępowanie kwalifikacyjne, w tym złożyła egzamin dający uprawnienia w zakresie szacowania nieruchomości.
Uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, osobom które spełniły powyższe wymogi, nadaje Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. Spełnienie wymogów do wykonywania zawodu rzeczoznawcy majątkowego stwierdza Państwowa Komisja Kwalifikacyjna w specjalnym postępowaniu kwalifikacyjnym.
Szczegółowe zasady odbywania praktyk przez rzeczoznawców majątkowych oraz przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (Dz. U. 2008 r., Nr 31 poz. 189). Z jego przepisów wynika m.in., że praktyka zawodowa dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych nie może trwać krócej niż dwanaście miesięcy i w jej ramach kandydat ma sporządzić projekty 15 operatów szacunkowych.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?