Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Jednym z podstawowych obowiązków formalnych, jakie należy wypełnić, jeszcze przed wyjazdem za granicę, jest ustalenie pełnomocnika w kraju. Zgodnie z art. 147 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1991 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r., Nr 137, poz. 926, ze zm.) w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, strona obowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń. Ustanowienie pełnomocnictwa należy, zgodnie z § 3 wskazanego artykułu, zgłosić organowi podatkowemu właściwemu w sprawie. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy podatnik wyjeżdża na dłuży czas, pozostawiając pusty dom pod dotychczasowym adresem zamieszkania, w takiej sytuacji, jak to Pan określił „nie trzeba szukać podatnika za oceanem”. Jeżeli bowiem podatnik nie dopełni obowiązku i nie ustanowi pełnomocnika do spraw doręczeń, wówczas pismo uważa się za doręczone pod dotychczasowym adresem.
Pełnomocnictwo należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym, niestety nie jest wystarczające posiadanie dokumentu udzielonego pełnomocnictwa przez pełnomocnika w domu. W przypadku gdy udzieli Pan pełnomocnictwa i poinformuje o nim urząd skarbowy, wszelkie pisma zgodnie z art. 145 § 2 ustawy doręcza się pełnomocnikowi.