Wada po upływie terminu gwarancji

Pytanie klienta:

""2,5 roku temu nabyłem nowy samochód w salonie. Obecnie przejechałem nim 45 tys. km zrobiłem przegląd i okazało się, że jest do wymiany tłumik (cena 700 zł), gdyż stary był zupełnie przerdzewiały. Gwarancja na te samochody wynosi 1 rok. Wydaje mi się, że w samochodzie tej klasy tłumik powinien wytrzymać co najmniej 100 tys. km tak też powiedzieli w serwisie. Czy można dochodzić zwrotu kosztów za tłumik w centrali serwisowej w Warszawie? Być może tłumik w tym samochodzie był wadliwy wykonany ze złych materiałów już od nowości?""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z obowiązującymi normami kodeksu cywilnego dotyczącymi gwarancji udzielana jest ona przez producenta najczęściej na okres jednego roku. Tak też jest w opisywanym przypadku. Gwarancja obejmuje wszystkie wady wynikłe z winy producenta. Niestety w opisywanym przypadku termin gwarancji (roczny) już minął, w związku z czym nie można dochodzić zwrotu kosztów wymiany tłumika. Jeżeliby nawet przyjąć, że mógł być on wykonany z wadliwych materiałów, to kontrargumentem jest fakt, że wytrzymał dwa i pół roku. Producent może zasłaniać się również stwierdzeniem, że wszystko zależy od warunków, w jakich jest eksploatowany samochód, co również wydaje się być logicznym argumentem.

 

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.