Wadliwa naprawa samochodu

Pytanie:

"Spółka nasza w miesiącu kwietniu br. zakupiła używany, uszkodzony pojazd ciężarowy w Niemczech. Uszkodzenie polegało na skrzywieniu ramy pojazdu. Pojazd został oddany do naprawy w celu jego naprawy, tj. doprowadzenie skrzywionej ramy do pierwotnego stanu. W międzyczasie spółka zakupiła część drugiej ramy pojazdu używanego, która miała stanowić wyłącznie części zamienne do ramy właściwej. Zakład naprawczy po wstępnych próbach prostowania ramy zaniechał dalszych prac i bez naszej zgody obciął ramę od pojazdu. Używając zakupioną ramę jako część zamienną w sposób samowolny zespawał z czterech elementów drugą ramę pojazdu i przyspawał do pojazdu. Spółka nasza świadczy usługi międzynarodowego transportu drogowego rzeczy, pojazd miał służyć do wymienionych usług. Uważam, że zakład naprawczy postąpił wbrew zasadom przepisów dopuszczających pojazd do dalszej eksploatacji, jak i niezgodnie z warunkami naprawy pojazdu. Proszę o informację prawną odnośnie ww. przypadku. Jakie przysługują nam odwołania, odstąpienia od zapłaty jak i odbioru niby naprawionego pojazdu? Jednocześnie zostaliśmy narażeni na utratę pojazdu, który naszym zdaniem został naprawiony w sposób ryzykowny."

Odpowiedź prawnika: Wadliwa naprawa samochodu

Umowa o naprawę samochodu jest umową o dzieło. Strony umawiają się co do konkretnego rezultatu, jakim jest naprawa pojazdu. Regulacja umowy o dzieło została zawarta w kodeksie cywilnym. Z pytania wynika, że obie strony były przedsiębiorcami, więc nie będą miały zastosowania przepisy o sprzedaży konsumenckiej, lecz zwykłe reguły z kc.

Jeżeli naprawa samochodu została wykonana wadliwie, wtedy zamawiający (czyli Wasza spółka) może skorzystać z uprawnień przewidzianych w art. 637 kc. W grę może wchodzić także żądanie odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy na zasadach ogólnych (471 kc). Art. 637 kc przewiduje, że jeżeli dzieło (naprawa) ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia. Powinien przy tym wyznaczyć przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin na usunięcie wad i zagrozić, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów.

Gdy wady są tego rodzaju, że nie dadzą się naprawić albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie (zakład naprawczy) nie zdoła ich usunąć w rozsądnym czasie, zamawiający może odstąpić od umowy i nie płacić wynagrodzenia, o ile są to wady istotne. Przy wadach nieistotnych może żądać obniżenia umówionego wynagrodzenia. Tak samo kształtują się uprawnienia zamawiającego, jeżeli w wyznaczonym terminie (zgodnie z tym, co napisano w akapicie poprzednim) wykonawca nie usunie wad.

Przez wady istotne rozumie się takie wady, które sprawiają, że rzecz nie nadaje się do normalnego użytku albo które są sprzeczne z wyraźnymi postanowieniami umowy. Wszystkie inne wady uważa się za nieistotne.

Żądanie odszkodowania na zasadach ogólnych wymaga udowodnienia, iż wykonawca można przypisać winę – umyślną lub nieumyślną. Jeżeli w umowie strony nie postanowiły inaczej, wykonawca jest odpowiedzialny za zachowanie należytej staranności, przy czym w wypadku przedsiębiorców miarę należytej staranności wyznacza się z uwzględnieniem zawodowego charakteru jego działalności (co oznacza, że wymaga się od niego większej staranności niż od nie-przedsiębiorcy). Ponadto należy wykazać poniesioną szkodę majątkową oraz związek przyczynowy między nienależytym wykonaniem zobowiązania a tą szkodą (trzeba udowodnić, że szkoda jest normalnym, zwykłym następstwem takiego działania).


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika