Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Umowa o naprawę samochodu jest umową o dzieło. Strony umawiają się co do konkretnego rezultatu, jakim jest naprawa pojazdu. Regulacja umowy o dzieło została zawarta w kodeksie cywilnym. Z pytania wynika, że obie strony były przedsiębiorcami, więc nie będą miały zastosowania przepisy o sprzedaży konsumenckiej, lecz zwykłe reguły z kc.
Jeżeli naprawa samochodu została wykonana wadliwie, wtedy zamawiający (czyli Wasza spółka) może skorzystać z uprawnień przewidzianych w art. 637 kc. W grę może wchodzić także żądanie odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy na zasadach ogólnych (471 kc). Art. 637 kc przewiduje, że jeżeli dzieło (naprawa) ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia. Powinien przy tym wyznaczyć przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin na usunięcie wad i zagrozić, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów.
Gdy wady są tego rodzaju, że nie dadzą się naprawić albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie (zakład naprawczy) nie zdoła ich usunąć w rozsądnym czasie, zamawiający może odstąpić od umowy i nie płacić wynagrodzenia, o ile są to wady istotne. Przy wadach nieistotnych może żądać obniżenia umówionego wynagrodzenia. Tak samo kształtują się uprawnienia zamawiającego, jeżeli w wyznaczonym terminie (zgodnie z tym, co napisano w akapicie poprzednim) wykonawca nie usunie wad.
Przez wady istotne rozumie się takie wady, które sprawiają, że rzecz nie nadaje się do normalnego użytku albo które są sprzeczne z wyraźnymi postanowieniami umowy. Wszystkie inne wady uważa się za nieistotne.
Żądanie odszkodowania na zasadach ogólnych wymaga udowodnienia, iż wykonawca można przypisać winę – umyślną lub nieumyślną. Jeżeli w umowie strony nie postanowiły inaczej, wykonawca jest odpowiedzialny za zachowanie należytej staranności, przy czym w wypadku przedsiębiorców miarę należytej staranności wyznacza się z uwzględnieniem zawodowego charakteru jego działalności (co oznacza, że wymaga się od niego większej staranności niż od nie-przedsiębiorcy). Ponadto należy wykazać poniesioną szkodę majątkową oraz związek przyczynowy między nienależytym wykonaniem zobowiązania a tą szkodą (trzeba udowodnić, że szkoda jest normalnym, zwykłym następstwem takiego działania).