Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Podróże służbowe (delegacje) odbywają się na polecenie pracodawcy lub osoby upoważnionej przez niego do wydawania takich poleceń. Pracownik jest nie tylko zobowiązany do wypełniania obowiązków, określonych w umowie o pracę, lecz również powinien stosować się do poleceń przełożonych, o ile nie stoją one w sprzeczności z przepisami prawa lub umową o pracę – stosunek pracy jest stosunkiem podrzędności. Trudno mówić o sprzeczności polecenia wyjazdu z umową o pracę, nawet jeśli nie zapisano w niej wprost, że do obowiązków pracownika należą podróże służbowe. Jednakże w przypadku powtarzania się takich poleceń, uzasadnione będzie rozszerzenie zakresu obowiązków w umowie o pracę. Odmowa wykonania polecenia pracodawcy nie jest niemożliwa, nawet z przyczyn nie określonych w przepisach prawa pracy, lecz jej przyjęcie przez pracodawcę na pewno będzie zależeć od argumentów pracownika. Należy przy tym pamiętać, że odmowa może zostać wpisana do akt osobowych pracownika.