Wymogi dla pieczęci państwowej i gminnej

Pytanie:

Czy ma znaczenie jakiego rodzaju pieczęć (okrągła czy zwykła prosta) znajduje się na dokumentach wydawanych przez gminy. Szczególnie dotyczy to podziału na decyzje, postanowienia i zaświadczenia bez względu na charakter sprawy. Czy dokumenty opatrzone niewłaściwą pieczęcią można uznać jako niespełniające wymogów formalnych?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Dopuszcza się stosowanie obu rodzajów pieczątek przy czym jeśli chodzi o działalność urzędową gminy to kwestie rodzaju pieczęci reguluje wciąż obowiązujący dekret z dnia 7 grudnia 1955 r. o godle i barwach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (obecnie RP) oraz o pieczęciach państwowych.

Zgonie z art. 11 ust. 2 dekretu pieczęcią urzędową gminy, powiatu, samorządu województwa lub związku samorządowego może być również pieczęć, o której mowa w ust. 1, zawierająca pośrodku, zamiast wizerunku orła, odpowiednio herb gminy, powiatu lub województwa. Odcisk pieczęci z herbem nie może być umieszczany na dokumentach urzędowych w sprawach z zakresu administracji rządowej.

Art. 11 ust. 1 stanowi, że pieczęcią urzędową jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku wizerunek orła (ustalony dla godła) a w otoku napis odpowiadający nazwie jednostki organizacyjnej uprawnionej do używania pieczęci urzędowej.

Zatem jeśli dokument wytawiła gmina w swoim imieniu to powinna być pieczęć okrągła. Gmina działa poprzez swoje organy wybrane w wyborach.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (1)

jan

10.2.2014 18:46:12

Re: Wymogi dla pieczęci państwowej i gminnej

słabo


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: