Wymogi dla pieczęci państwowej i gminnej

Pytanie klienta:

""Czy ma znaczenie jakiego rodzaju pieczęć (okrągła czy zwykła prosta) znajduje się na dokumentach wydawanych przez gminy. Szczególnie dotyczy to podziału na decyzje, postanowienia i zaświadczenia bez względu na charakter sprawy. Czy dokumenty opatrzone niewłaściwą pieczęcią można uznać jako niespełniające wymogów formalnych? ""

Odpowiedź prawnika:

Dopuszcza się stosowanie obu rodzajów pieczątek przy czym jeśli chodzi o działalność urzędową gminy to kwestie rodzaju pieczęci reguluje wciąż obowiązujący dekret z dnia 7 grudnia 1955 r. o godle i barwach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (obecnie RP) oraz o pieczęciach państwowych.

Zgonie z art. 11 ust. 2 dekretu pieczęcią urzędową gminy, powiatu, samorządu województwa lub związku samorządowego może być również pieczęć, o której mowa w ust. 1, zawierająca pośrodku, zamiast wizerunku orła, odpowiednio herb gminy, powiatu lub województwa. Odcisk pieczęci z herbem nie może być umieszczany na dokumentach urzędowych w sprawach z zakresu administracji rządowej.

Art. 11 ust. 1 stanowi, że pieczęcią urzędową jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku wizerunek orła (ustalony dla godła) a w otoku napis odpowiadający nazwie jednostki organizacyjnej uprawnionej do używania pieczęci urzędowej.

Zatem jeśli dokument wytawiła gmina w swoim imieniu to powinna być pieczęć okrągła. Gmina działa poprzez swoje organy wybrane w wyborach.