Wymogi formalne wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy
Pytanie:
"W jakiej wysokości należy uiścić opłatę za rozpatrzenie wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy? Jakie niezbędne załączniki należy dołączyć do wniosku, aby sąd nie zwrócił go i aby nie przepadła opłata? Czy muszą to być oryginały? Ile odpisów wniosku wraz z załącznikami należy dołączyć? Zależy mi na szczegółowej odpowiedzi zwłaszcza dlatego, że podobno sąd nie wzywa w tym wypadku do uzupełnienia braków formalnych (niezależnie od tego, czy ów wniosek złoży pełnomocnik - prawnik, czy sam wierzyciel - przedsiębiorca) i od razu zwraca taki wniosek."
Odpowiedź prawnika: Wymogi formalne wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy
Rację ma pytający, iż w myśl Ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości zawierającego braki formalne pociąga za sobą skutek w postaci zwrotu wniosku bez konieczności wzywania przez sąd wnioskodawcy o usunięcie tychże braków formalnych, niezależnie od tego, czy wniosek złożony jest bezpośrednio przez dłużnika, czy dłużnika reprezentowanego przez profesjonalnego pełnomocnika.
W wypadku, gdy wniosek o ogłoszenie upadłości składa sam dłużnik, winien on do wniosku dołączyć następujące dokumenty:
-
imię i nazwisko dłużnika, jego nazwę albo firmę, miejsce zamieszkania albo siedzibę, a gdy dłużnikiem jest spółka osobowa lub osoba prawna - reprezentantów spółki lub osoby prawnej i likwidatorów, jeżeli są ustanowieni, a ponadto w przypadku spółki imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania wspólników odpowiadających za zobowiązania spółki bez ograniczenia,
-
oznaczenie miejsca, w którym znajduje się przedsiębiorstwo lub inny majątek dłużnika,
-
wskazanie okoliczności, które uzasadniają wniosek i ich uprawdopodobnienie,
-
informację, czy dłużnik jest uczestnikiem systemu płatności lub systemu rozrachunku papierów wartościowych w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. Nr 123, poz. 1351),
-
informację, czy dłużnik jest spółką publiczną w rozumieniu przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
-
oświadczenie na piśmie co do prawdziwości danych zawartych we wniosku.
Jeżeli dłużnikiem jest przedsiębiorca wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru, do wniosku należy dołączyć odpis (aktualny) z rejestru.
Jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości zgłasza wierzyciel, powinien uprawdopodobnić swoją wierzytelność, a ponadto, jeżeli wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, powinien dołączyć wstępne propozycje układowe. Jeśli zaś chodzi o załączniki do wniosku, nie dotyczy wierzyciela dokument określone powyżej w pkt 4.
Dodatkowo dłużnik powinien we wniosku określić, czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy też o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację jego majątku. Ponadto do wniosku powinien dołączyć:
-
aktualny wykaz majątku z szacunkową wyceną jego składników,
-
aktualne sprawozdanie finansowe, a jeżeli na podstawie odrębnych przepisów nie ma obowiązku sporządzania takiego sprawozdania - bilans sporządzony dla celów tego postępowania, na dzień nie późniejszy niż trzydzieści dni przed złożeniem wniosku,
-
spis wierzycieli z podaniem ich adresów i wysokości wierzytelności każdego z nich oraz terminów zapłaty, a także listę zabezpieczeń dokonanych przez wierzycieli na jego majątku wraz z datami ich ustanowienia,
-
oświadczenie o spłatach wierzytelności lub innych długów dokonanych w terminie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
-
spis podmiotów zobowiązanych majątkowo wobec dłużnika wraz z adresami, z określeniem wierzytelności, daty ich powstania i terminów zapłaty,
-
wykaz tytułów egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych przeciwko dłużnikowi,
-
informację o postępowaniach dotyczących ustanowienia na majątku dłużnika hipotek, zastawów, zastawów rejestrowych i zastawów skarbowych oraz innych obciążeń podlegających wpisowi w księdze wieczystej lub w rejestrach, jak również o prowadzonych innych postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących majątku dłużnika,
-
miejsce zamieszkania i adresy reprezentantów spółki lub osoby prawnej i likwidatorów, jeżeli są ustanowieni.
Jeżeli dłużnik wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, powinien ponadto dołączyć do wniosku:
-
propozycje układowe wraz z propozycjami finansowania wykonania układu,
-
rachunek przepływów pieniężnych za ostatnie dwanaście miesięcy, jeżeli obowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego rachunku.
Jeżeli dłużnik nie może dołączyć do wniosku dokumentów, o których mowa powyżej, powinien podać przyczyny ich niedołączenia oraz je uprawdopodobnić.
Należy pamiętać przy tym, iż dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości.
Należy zdecydowanie opowiedzieć się za poglądem, wedle którego załączniki do wniosku o ogłoszenie upadłości winny być wniesione w oryginałach.
Wniosek o ogłoszenie upadłości winien być należycie opłacony (również pod rygorem zwrotu wniosku). Wysokość wpisu w sprawach o ogłoszenie upadłości jest określona w § 55 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wysokości wpisów w sprawach cywilnych (Dz.U. nr 154, poz. 753 ze zm.) i wynosi 200 zł.
Wniosek o ogłoszenie upadłości jest wreszcie pismem procesowym, do którego, na podstawie art. 35 Ustawy stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego. Należy stąd wyrazić pogląd, iż w myśl art. 128 kpc wniosek o ogłoszenie upadłości winien być zaopatrzony w odpisy oraz odpisy załączników dla doręczenia uczestniczącym w sprawie podmiotom.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?