Wyrejestrowanie odziedziczonego samochodu
Pytanie:
"W spadku po ojcu odziedziczyliśmy samochód. Jest stary i niewiele wart. OC kosztuje więcej niż on sam, ale PZU przysłało pismo że OC płacic trzeba. Tymczasem właściciel zmarł. Została po nim żona (samochód był zarejestrowany tylko na męża) i syn. Co zrobić żeby nie trzeba było już płacić OC. Samochodu wyrejestrować nie można, bo właściciel nie żyje."
Odpowiedź prawnika: Wyrejestrowanie odziedziczonego samochodu
Składki OC trzeba niestety płacić nawet w sytuacji, gdy samochód nie jest używany. Umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych ulega jednak rozwiązaniu z chwilą wyrejestrowania pojazdu mechanicznego z ewidencji. Nie jest prawdą, iż nie można wyrejestrować pojazdu po śmierci jego właściciela. Byłaby to sytuacja absurdalna. Obecnie właścicielami samochodu są spadkobiercy (lub jeden spadkobierca) i mają oni prawo - na podstawie postanowienia o stwierdzeniu nabyciu spadku - przerejestrować samochód. Mogą także go wyrejestrować.
Wyrejestrować samochód można jednak tylko w określonych sytuacjach:
-
kasacja pojazdu - trzeba przedstawić zaświadczenie o przekazaniu pojazdu do składnicy złomu wyznaczonej przez wojewodę, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu- jeżeli była wydana i tablice (tablicę) rejestracyjne;
-
kradzież pojazdu - potrzebne będzie oświadczenie złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań (art.233 k.k) oraz zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu wystawione przez właściwy organ, dowód rejestracyjny i kartę pojazdu jeżeli była wydana
-
wywoz za granicę - dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą
-
zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą - dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, i tablice rejestracyjne
-
udokumentowana trwała i zupełna utrata pojazdu - trzeba złożyć dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, tablice rejestracyjne oraz oraz potwierdzenie wniesienia opłaty przez właściciela pojazdu na rzecz gminy na realizację zadań o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach
-
przekazanie niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów - potrzebne jest zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?